Sisältöä tuottavien verkkosivustojen käytön jatkumiseen vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat käyttäjien jatkokäyttöpäätökseen sisältöä tuottavilla internetsivustoilla, tutkimuskysymyksenä ”mitkä tekijät lisäävät tai vähentävät digitaalisen sisällön kuluttamista?”. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu neljään aihealueeseen: käytön jatkamiseen, sisältömarkkinointiin, käyttäjien sitouttamiseen ja virtuaaliseen yhteisöllisyyteen. Näistä kaksi ensimmäistä muodostavat pohjan teorialle ja kaksi viimeistä esitellään lähinnä käsitetasolla.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta luotiin kysely, jolla pyrittiin selvittämään käyttäjien kokemuksia ja mielipiteistä sivuston käytöstä. Empiirinen osio on toteutettu määrällisenä tutkimuksena ja otos on kerätty Vihjeparatiisi.comin käyttäjistä nettikyselyn avulla. Kyselyyn vastasi kaiken kaikkiaan 70 käyttäjää ja kyselyn tulokset analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että käyttäjien jatkopäätökseen vaikuttaa eniten käyttökokemus. Merkittävimpään rooliin nousivat sivuston käytön helppous ja nautinnollisuus. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat käytön aiheuttama sosiaalinen vaikutus, sivuston saatavuus, vaihtoehtojen laatu ja sivuston kaupallisuus. Näillä ei kuitenkaan ole yhtä suurta vaikutusta jatkopäätökseen kuin käyttökokemuksella.
...
This study examines what kind of factors influence on users’ intention to continue usage on content producing websites. The theoretical framework in this study is based on four existing fields of studies: usage continuance, content marketing, user engagement and sense of virtual community. The first two constructs the base for the theory and the other two are introduced on the conceptual level.
In the later part, a survey was constructed based on the theoretical framework. It was used to measure users’ opinions and experiences about using website. The empirical part in this study was executed as a quantitative research. An online survey was implemented for the users of Finnish website, Vihjeparatiisi.com. 70 answers were collected and analyzed by using SPSS software.
The results show that continuance intention was influenced the most by users’ usage experience. The most remarkable role on users’ experience is played by ease of use and perceived enjoyment. Other affecting factors on continuance intention are social influence, website’s availability, quality of alternatives and commercialism. However, these factors don’t have as much influence as usage experience.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Virtuaaliseen yhteisöllisyyteen vaikuttavat tekijät
Tanskanen, Antti-Pekka (2017)Virtuaaliset yhteisöt ovat melko uusi tutkimuksen aihe. Niissä tapahtuu asioita, joista ei tiedetä vielä kovin paljoa. Niissä esiintyvällä yhteisöllisyydellä voi olla hyviä, tai huonoja vaikutuksia. Tutkimus selvittää ... -
Virtuaalisten yhteisöjen käytön vaikutus virtuaalisten identiteettien tunnistamiseen
Koivusaari, Juho (2009)Identiteetti, yhteisöt sekä asiantuntijuus nousevat esille uudelleen internetin palvelujen kehittymisen myötä. Yhteisöissä olevat käyttäjät ovat hyvin erilaisia kokemuksen ja taitojen puolesta. Yksi näistä taidoista on ... -
Virtuaalinen tiimi käsitteenä ja tutkimuskohteena
Lindroos, Joni (2021)Tämän kirjallisuuskatsauksen tehtävänä on käydä lävitse virtuaalista tiimiä sen määritelmien, luonteen sekä ympäröivän tutkimuksen pohjilta. Tekstissä keskitytään löytämään niitä tekijöitä, jotka ovat yleisiä virtuaalisissa ... -
Mistä työntekijälähettiläät puhuvat Twitterissä? : case: #valiojengi
Karlsson, Fanny; Mäkinen, Sisko (2017)Ihmiset ovat aina keskustelleet töistä sidosryhmiensä kanssa. Sosiaalisen median myötä nämä keskustelut ovat siirtyneet kahvipöydistä myös julkisille areenoille. Edelläkävijäorganisaatiot ovat nähneet tässä kehityksessä ... -
Engagement through content marketing in corporate blogs
Birkman, Henna (2017)Ihmisten ja organisaatioiden käyttäytyminen verkossa muuttuu yhä enemmän staattisesta vuorovaikutteiseen. Yritysten on oltava tarkkana, sillä pitääkseen asiakkaansa tyytyväisenä, niiden on oltava saavutettavissa ja tunnuttava ...