Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorJärvenpää, Marko
dc.contributor.authorKoskiahde, Essi
dc.contributor.authorKoskiahde, Inka
dc.date.accessioned2018-06-29T09:52:17Z
dc.date.available2018-06-29T09:52:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58801
dc.description.abstractTässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat pienet ja keskisuuret yritykset. Pk-yrityksissä on lähivuosina tiedossa paljon omistajanvaihdoksia, koska niiden yrittäjät lähestyvät eläkeikää. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat keskeisimmät yrityskaupan onnistumiseen johtaneet syyt ja mitä ostajat tekisivät kokemukseensa perustuen toisin yrityskauppa- ja arvonmääritysprosesseissa. Tutkielman aineisto hankittiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavina olivat yritysostajat, joiden yrityskaupasta oli kulunut aikaa kahdesta kuuteen vuotta. Teemahaastattelut, aineiston analyysi ja tulokset noudattelivat yrityskauppaprosessin kolmitasoista viitekehystä: ennen yrityskauppaa, yrityskaupan aikana ja yrityskaupan jälkeen. Haastatteluista kävi ilmi, että kaikkien haastateltavien yrityskauppa oli onnistunut. Keskeisimmät yrityskaupan onnistumiseen johtaneet tekijät olivat sujuva integraatio, sitoutunut henkilöstö, asiakkaiden pysyvyys ja kohtuullinen kauppahinta. Kaikissa yrityskaupoissa oli käytetty jossain kaupan vaiheessa asiantuntijapalveluita, joita pidettiin tärkeinä. Onnistuneesta yrityskaupasta huolimatta kaikki ostajat eivät olleet pitkällä aikavälillä tarkasteltuna tyytyväisiä kauppahintaan, jonka suuruuteen olisi voinut vaikuttaa pidemmillä neuvotteluilla ja tarkemmalla arvonmäärityksellä. Osa ostajista piti kauppahintaa niin edullisena, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna yrityksestä oltaisiin oltu valmiita maksamaan enemmän. Kauppahintaan liittyvän ristiriidan takia tuloksena esitettiin lisäkauppahinnan (earn-out) käyttämistä yrityskaupan maksamiseksi.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheryritysosto
dc.subject.otherkauppahinta
dc.titleYrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806293427
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysotyytyväisyys
dc.subject.ysoyrityskaupat
dc.subject.ysoarvonmääritys
dc.subject.ysoomistajanvaihdos
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot