Yrityskaupan ja yrityksen arvonmäärityksen onnistuminen pitkällä aikavälillä : ostajan näkökulma
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu – tutkielmassa selvitettiin, miten yrityskauppa ja yrityksen arvonmääritys olivat ostajan näkökulmasta tarkasteltuna onnistuneet, kun yrityskaupasta oli kulunut useampi vuosi. Tutkielman kohteena olivat pienet ja keskisuuret yritykset. Pk-yrityksissä on lähivuosina tiedossa paljon omistajanvaihdoksia, koska niiden yrittäjät lähestyvät eläkeikää. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä olivat keskeisimmät yrityskaupan onnistumiseen johtaneet syyt ja mitä ostajat tekisivät kokemukseensa perustuen toisin yrityskauppa- ja arvonmääritysprosesseissa.
Tutkielman aineisto hankittiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Haastateltavina olivat yritysostajat, joiden yrityskaupasta oli kulunut aikaa kahdesta kuuteen vuotta. Teemahaastattelut, aineiston analyysi ja tulokset noudattelivat yrityskauppaprosessin kolmitasoista viitekehystä: ennen yrityskauppaa, yrityskaupan aikana ja yrityskaupan jälkeen.
Haastatteluista kävi ilmi, että kaikkien haastateltavien yrityskauppa oli onnistunut. Keskeisimmät yrityskaupan onnistumiseen johtaneet tekijät olivat sujuva integraatio, sitoutunut henkilöstö, asiakkaiden pysyvyys ja kohtuullinen kauppahinta. Kaikissa yrityskaupoissa oli käytetty jossain kaupan vaiheessa asiantuntijapalveluita, joita pidettiin tärkeinä. Onnistuneesta yrityskaupasta huolimatta kaikki ostajat eivät olleet pitkällä aikavälillä tarkasteltuna tyytyväisiä kauppahintaan, jonka suuruuteen olisi voinut vaikuttaa pidemmillä neuvotteluilla ja tarkemmalla arvonmäärityksellä. Osa ostajista piti kauppahintaa niin edullisena, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna yrityksestä oltaisiin oltu valmiita maksamaan enemmän. Kauppahintaan liittyvän ristiriidan takia tuloksena esitettiin lisäkauppahinnan (earn-out) käyttämistä yrityskaupan maksamiseksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yrityskaupan vaikutus ostajan osaketuottoihin : eurooppalaiset teknologiayritykset
Ahola, Hanno (2023)Työn tarkoituksena oli tutkia eurooppalaisten teknologiayritysten toteuttamia yrityskauppoja ja niiden vaikutuksia ostajan osaketuottoihin. Yrityskaupat tai yritysjärjestelyt viittaavat prosessiin, jossa saavutetaan ... -
S&P 500 -indeksin osinkoperusteinen arvonmääritys pitkällä aikavälillä
Salminen, Hannu (2017)Tässä Pro gradu –tutkielmassa selvitettiin, kuinka osinkoperusteinen arvonmääritys toimii S&P 500 indeksiin kuukausittaisella otannalla 1871 – 2016. Tämän lisäksi kartoitettiin, kuinka eri taloudelliset tekijät voivat ... -
Aineettoman pääoman arvonmääritys osana yrityskaupan arvonmääritystä
Stenbacka, Kristian (2020)Nykyisessä tietotaito- ja teknologiavaltaisessa nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä aineettoman pääoman rooli korostuu entistä enemmän yrityksien arvonmuodostuksessa ja kilpailuedun hankkimisessa. Yrityskauppojen ... -
Pk-yrityksen arvonmääritys yrityskauppatilanteessa
Laakso, Samuli (2008) -
Miesvoimaurheilijoiden terveys ja suorituskykyprofiili pitkällä aikavälillä
Paatero, Tea (2001)Tea Paatero: Miesvoimaurheilijoiden terveys ja suorituskykyprojiili pitkällä aikavälillä. Liikuntafysiologian Pro Gradu -tutkielma, Liikuntabiologian laitos, Jyväskylän yliopisto. VoirnahaIjoittelu lisää voimantuottoa ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.