Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen vähenemisen ja yleisen
globalisoitumisen vuoksi on tärkeää, että kansalaiset ovat tietoisia yhteiskunnan
haasteista ja ovat valmiita käyttämään luovuuttaan kestäviä valintoja tehden.
Vuodesta 1974 lähtien on toiminut Maakasvatusinstituutti, jonka tarkoituksena
on ollut luoda läheistä suhdetta ihmisen ja maapallon välille. Myöhemmin
positiivisen luontosuhteen syntymiseen on haluttu tarjota valmiita
toimintamalleja kasvatusalan ammattilaisten hyödynnettäviksi. Näin koulun
oppimis- ja tiedonkäsityksen muutokseen kehitettiin ympäristökasvatus.
Kestävään elämään ei riitä pelkkä myönteinen luontosuhde vaan on ymmärretty
kansalaisten tarvitsevan monenlaisia taitoja kestävän tulevaisuuden
edistämiseksi. Kestävän tulevaisuuden takaamiseksi on ekologisten seikkojen
lisäksi hyvä ottaa huomioon taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen
näkökulma.
Kokemus itsestä osana globaalia maailmaa alkaa hahmottua jo varhain
lapsuudessa. Peruskoululla on näin tärkeä rooli niin luontosuhteen kuin
kestävän ajattelutavan muodostumisessa. Suomen peruskoulun
opetussuunnitelmissa on otettu enenevissä määrin tavoitteeksi kestävä kehitys,
integroituna eri oppiaineiden sisältöihin.
Tutkimuksessa on haluttu selvittää, kuinka ympäristökasvatus ja kestävän
kehityksen tavoitteet näkyvät opetussuunnitelmissa. Aineistona on käytetty
perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä ympäristökasvatuksen että kestävän
kehityksen teorioita.
Asiasanat: ympäristökasvatus, kestävä kehitys, opetussuunnitelma, luontosuhde, tulevaisuuskasvatus
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
Honkala, Johannes (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kestävän kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehdä henkilökohtaisesta ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Ympäristöarvot, -asenteet ja arkikäytännöt : kestävän kehityksen edistäminen Salmen koulussa
Linna, Olavi (2015)Ihmisten huoli omasta tulevaisuudestaan on nostanut ympäristökasvatuksen suuren mielenkiinnon kohteeksi tämän päivän maailmassa. Ympäristönsuojeluun ja ympäristökasvatukseen liittyvien teemojen rinnalla alettiin puhua ... -
Keskisuomalaiset yritykset ilmastokasvattajina
Föhr, Tero (2017)Ilmastonmuutos vaikuttaa koko globaaliin yhteiskuntaan ja muuttaa ihmisten, yritysten ja valtioiden toimintaympäristöä. Uuteen perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisältyvät oleellisesti kestävä kehitys, johon kuuluu ... -
Towards science education for sustainable development in developing countries : a study of Ethiopia, Ghana and Nigeria
Raheem, Kolawole; Kupari, Pekka; Lasonen, Johanna (Institute for Educational Research, 2006)Kestävän kehityksen edistäminen on yhteinen tavoite maailmanlaajuisesti. Siihen liittyvä tutkimus kasvatuksen ja opettajankoulutuksen näkökulmista on melko harvinaista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kestävän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.