Kestävä kehitys Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Ilmastonmuutoksen, luonnonvarojen vähenemisen ja yleisen
globalisoitumisen vuoksi on tärkeää, että kansalaiset ovat tietoisia yhteiskunnan
haasteista ja ovat valmiita käyttämään luovuuttaan kestäviä valintoja tehden.
Vuodesta 1974 lähtien on toiminut Maakasvatusinstituutti, jonka tarkoituksena
on ollut luoda läheistä suhdetta ihmisen ja maapallon välille. Myöhemmin
positiivisen luontosuhteen syntymiseen on haluttu tarjota valmiita
toimintamalleja kasvatusalan ammattilaisten hyödynnettäviksi. Näin koulun
oppimis- ja tiedonkäsityksen muutokseen kehitettiin ympäristökasvatus.
Kestävään elämään ei riitä pelkkä myönteinen luontosuhde vaan on ymmärretty
kansalaisten tarvitsevan monenlaisia taitoja kestävän tulevaisuuden
edistämiseksi. Kestävän tulevaisuuden takaamiseksi on ekologisten seikkojen
lisäksi hyvä ottaa huomioon taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen
näkökulma.
Kokemus itsestä osana globaalia maailmaa alkaa hahmottua jo varhain
lapsuudessa. Peruskoululla on näin tärkeä rooli niin luontosuhteen kuin
kestävän ajattelutavan muodostumisessa. Suomen peruskoulun
opetussuunnitelmissa on otettu enenevissä määrin tavoitteeksi kestävä kehitys,
integroituna eri oppiaineiden sisältöihin.
Tutkimuksessa on haluttu selvittää, kuinka ympäristökasvatus ja kestävän
kehityksen tavoitteet näkyvät opetussuunnitelmissa. Aineistona on käytetty
perusopetuksen opetussuunnitelmia sekä ympäristökasvatuksen että kestävän
kehityksen teorioita.
Asiasanat: ympäristökasvatus, kestävä kehitys, opetussuunnitelma, luontosuhde, tulevaisuuskasvatus
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28138]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esteettinen metsä : näkökulmia ympäristöherkkyyteen ja sen merkitykseen metsäsuhteelle
Vaittinen, Asta (2017)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena on selvittää mitä ympäristöherkkyys esteettisen ympäristökasvatuksen kontekstissa tarkoittaa ja mitä hyötyä siitä voi olla ihmisen metsäsuhteen rakentamiselle ja lujittamiselle. ... -
Ekokriisi Perusopetuksen suunnitelman perusteissa 2014
Honkala, Johannes (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kestävän kehityksen ja ekokriisin kontekstista, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy. Aiheen tarkastelua halusin tehdä henkilökohtaisesta ... -
Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
Hämäläinen, Jenni (2018)Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ... -
More Time Children Spend in Nature During Preschool Is Associated with a Greater Sense of Responsibility for Nature : A Study in Finland
Savolainen, Katri (Mary Ann Liebert Inc, 2021)Nature connectedness is an important factor underlying proenvironmental behavior. Only little is known on the aspects that influence nature connectedness in younger children. The study participants included 150 children ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.