dc.contributor.advisor | Virtanen, Tuomo | |
dc.contributor.advisor | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.contributor.advisor | Poikkeus, Anna-Maija | |
dc.contributor.author | Rantanen, Marjanna | |
dc.date.accessioned | 2018-06-28T08:53:20Z | |
dc.date.available | 2018-06-28T08:53:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58764 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa aineistossa. Toisena tavoitteena oli selvittää ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksen aineisto on kerätty neljältä paikkakunnalta keväällä 2013 osana Alkuportaat -seurantatutkimusta. Aineisto koostuu 46 opettajan 6. luokan oppituntien videonauhoituksista sekä oppilaiden (n = 611) ulos- ja sisäänpäin suuntautuvia ongelmia koskevista opettaja- ja oppilaskyselyistä. Aineiston analysoinnit toteutettiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä lineaarista regressioanalyysiä.
Faktorianalyysin tulokset osoittivat, että CLASS–S –menetelmän teoreettinen kolmen faktorin rakenne sopi 6. luokan tutkimusaineistoon: ohjausvuoro-vaikutuksen ulottuvuudet noudattivat alkuperäisen CLASS –menetelmän rakennetta. CLASS-S vaikuttaa lupaavalta menetelmältä arvioimaan ohjausvuorovaikutusta myös suomalaisissa kouluissa, mutta verrattain pienen otoskoon vuoksi tutkimus olisi hyvä toistaa suuremmalla aineistolla sekä myös yläkoulun kontekstissa.
Ohjausvuorovaikutuksen osa-alueiden ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välillä ei löydetty yhteyksiä. Johtopäätösten tekemiseksi tarvitaan vielä jatkossa vielä lisää tutkimusta. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ohjausvuorovaikutus | |
dc.subject.other | CLASS-S | |
dc.subject.other | ulospäin suuntautuvat ongelmat | |
dc.subject.other | sisäänpäin suuntautuvat ongelmat | |
dc.subject.other | eksploratiivinen faktorianalyysi | |
dc.title | Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806283383 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | monimuuttujamenetelmät | |
dc.subject.yso | käyttäytymishäiriöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |