dc.contributor.advisor | Kuronen, Mikko | |
dc.contributor.author | Bergman, Arva | |
dc.date.accessioned | 2018-06-21T07:38:31Z | |
dc.date.available | 2018-06-21T07:38:31Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58699 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kulttuurisisältöjä lukion B1-ruotsin oppikirjasarjassa Magnet ja verrata niitä lukion opetussuunnitelman perusteissa annettuihin kurssisisältöihin. Analyysi koskee viidellä pakollisella kurssilla käytettäviä kirjoja.
Sen lisäksi, että Magnet-kirjasarjan kulttuurisisältöjä verrataan lukion opetussuunnitelman perusteisiin, tarkoituksena on kartoittaa miten eri pohjoismaat esitellään ja kuinka paljon kutakin maata käsitellään. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että oppikirjojen kulttuurisisällöt usein ovat kapeakatseisia ja keskittyvät turistin näkökulmaan kuten nähtävyyksiin. Oppilaat toivovatkin saavansa enemmän tietoa kultuurista, etenkin arkisista asioista. Etenkin suomenruotsalainen kulttuuri koetaan etäiseksi ja tuntemattomaksi.
Tulokset osoittavat, että Magnet täyttää opetussuunnitelman perusteissa mainitut vaatimukset. Aiheita käsitellään monipuolisesti eri näkökulmista ja kirjoissa on runsaasti laulujen sanoituksia ja katkelmia pohjoismaisesta kaunokirjallisuudesta. Kaikista pohjoismaista esitellään perustiedot tasapuolisesti ja vaikka Ruotsi saa muita maita enemmän tilaa, ainoastaan Färsaaret jää ilman omaa kappaletta kirjassa. Yksi kirja on omistettu Suomelle ja suomenruotsalaiselle kulttuurille. Oppilaiden toivoessa enemmän tietoa kulttuurista, olisi mielenkiintoista tutkia miten kirjojen kulttuurisisältöjä hyödynnetään oppitunneilla. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | |
dc.subject.other | B1-ruotsi | |
dc.title | Kulturinnehåll i läroplanen för gymnasiet och läroboksserien Magnet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806213319 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | kulttuuri (toimintatavat) | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |