University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Neulanreiästä panoraamaksi : Ruotsin kulttuurikuvan ainekset eräissä keskikoulun ja B-ruotsin vuosina 1961-2002 painetuissa oppikirjoissa

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research
Authors
Karjala, Kalle
Date
2003
Discipline
Kasvatustiede

 
Väitöskirjan tutkimusmateriaali koostuu kahdeksasta keskikoulun ruotsin tai peruskoulun B-ruotsin kirjasarjasta. Kalle Karjala nostaa tutkimuksessaan esiin kulttuurien välisten suhteiden vaikutuksen oppikirjoissa esitettyyn kuvaan. Kulttuurien välisen toiminnan kompetenssi edellyttää aina myös oman kulttuurin tuntemista, lingvistisen tason kielitaitoa ja vieraaseen kulttuuriin perehtymistä, samoin kuin lajikohtaisten ajattelutapojen kuten stereotypian, rasismin, etnosentrisyyden ja ennakkoluuloisuuden hallitsemista. Jokaista sukupolvea on Karjalan mukaan kouluopetuksessa ohjattava haluun ymmärtää muita kulttuureita.
 
The aim is to bring into awareness the quality of the manipulation which Finnish school youth has been subjected to through their Swedish language textbooks in order to develop their mental schemata of Sweden. In this way the manipulation can be controlled and developed in order to maintain optimal peace between the two cultures and to keep racism, stereotypical thinking, prejudice and ethnocentrism under control. The research task was divided into four problems: 1. What means do the textbooks use to tell about Sweden and its people? 2. What information related to Sweden can be found in the textbooks? 3. What are the attitudes of the writers towards the culture they deal with? 4. Why is Swedish culture described? The research material consisted of 40 middle or comprehensive school textbooks (a total of 9069 pages). The research method was qualitative content analysis based on the strategy of gradual reduction. The stories and illustrations were summarized to obtain a mental representation of the culture. This representation was compared with the contents of some self-images held by the Swedes. The main results show how the cultural content increases and becomes more authentic. There are more illustrations and pragmatic minidialogues in the compherensive school textbooks than in those used in the middle school. This is due to advances in reproduction techniques, state directives which from 1970 on emphasize presenting foreign culture, and commercial interests. The unreserved admiration for Swedish culture changes to an equal partnership. Important issues are fruitful co-operation between Finnish and Swedish youth and the presentation of urban life. Sweden is a western democracy, an industrialized wellfare state with a considerable amount of immigrants. There are no conflicts between Swedes and Finns. Most Swedes - and Finns, too - are hardworking, honest and easy to communicate with. The textbooks are in harmony with the contents of Swedish self-images, and present models of peaceful communication and co-existence. ...
 
Publisher
Jyväskylän yliopisto
ISBN
951-39-1428-3
ISSN Search the Publication Forum
0075-4625
Keywords
1960-2000-luku oppikirjat ruotsin kieli kulttuurierot kulttuuri-identiteetti imago mielikuvat oppimateriaali opetusaineisto sisällönanalyysi kulttuuri Ruotsi Suomi
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:951-39-1428-3

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3080]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kulturinnehåll i läroplanen för gymnasiet och läroboksserien Magnet 

    Bergman, Arva (2018)
    Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kulttuurisisältöjä lukion B1-ruotsin oppikirjasarjassa Magnet ja verrata niitä lukion opetussuunnitelman perusteissa annettuihin kurssisisältöihin. Analyysi koskee viidellä pakollisella ...
  • Saamelaisen urheiluliikkeen identiteetin pohjana poronhoito 

    Hasanen, Elina (Liikuntatieteellinen seura, 2022)
  • Etnisyyden rakentuminen kahden saamelaismuseon perusnäyttelyissä 

    Potinkara, Nika (University of Jyväskylä, 2015)
    This study examines the construction of ethnicity in the permanent exhibitions of two museums: Siida, the National Museum of the Finnish Sámi and the Nature Centre of Metsähallitus, and Ájtte, the Swedish Mountain and Sámi ...
  • "Ottaisiko soihdun vai lähtisikö kulkemaan pimeässä" : lausunta viittomakielisen yhteisön kieli-identiteetin ilmentäjänä Kuurojen valtakunnallisten kulttuuripäivien 50-vuotisessa historiassa 

    Koivisto, Maija (2010)
    Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tarkastella, miten Kuurojen valtakunnalliset kulttuuripäivät heijastivat viittomakielisen yhteisön identiteetin muutoksia kulttuuripäivien aikakaudella 1956–2006. Tutkimuksessa käytettiin ...
  • Das Finnlandbild in der deutschen Presse : eine Analyse der Finnland-Artikel in Der Spiegel der Jahre 1996-2005 

    Hassinen, Minna; Linnarinne, Essi (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre