Kulturinnehåll i läroplanen för gymnasiet och läroboksserien Magnet
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kulttuurisisältöjä lukion B1-ruotsin oppikirjasarjassa Magnet ja verrata niitä lukion opetussuunnitelman perusteissa annettuihin kurssisisältöihin. Analyysi koskee viidellä pakollisella kurssilla käytettäviä kirjoja.
Sen lisäksi, että Magnet-kirjasarjan kulttuurisisältöjä verrataan lukion opetussuunnitelman perusteisiin, tarkoituksena on kartoittaa miten eri pohjoismaat esitellään ja kuinka paljon kutakin maata käsitellään. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että oppikirjojen kulttuurisisällöt usein ovat kapeakatseisia ja keskittyvät turistin näkökulmaan kuten nähtävyyksiin. Oppilaat toivovatkin saavansa enemmän tietoa kultuurista, etenkin arkisista asioista. Etenkin suomenruotsalainen kulttuuri koetaan etäiseksi ja tuntemattomaksi.
Tulokset osoittavat, että Magnet täyttää opetussuunnitelman perusteissa mainitut vaatimukset. Aiheita käsitellään monipuolisesti eri näkökulmista ja kirjoissa on runsaasti laulujen sanoituksia ja katkelmia pohjoismaisesta kaunokirjallisuudesta. Kaikista pohjoismaista esitellään perustiedot tasapuolisesti ja vaikka Ruotsi saa muita maita enemmän tilaa, ainoastaan Färsaaret jää ilman omaa kappaletta kirjassa. Yksi kirja on omistettu Suomelle ja suomenruotsalaiselle kulttuurille. Oppilaiden toivoessa enemmän tietoa kulttuurista, olisi mielenkiintoista tutkia miten kirjojen kulttuurisisältöjä hyödynnetään oppitunneilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk
Bergö, Anne-Lie (2022)Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat ... -
Neulanreiästä panoraamaksi : Ruotsin kulttuurikuvan ainekset eräissä keskikoulun ja B-ruotsin vuosina 1961-2002 painetuissa oppikirjoissa
Karjala, Kalle (Jyväskylän yliopisto, 2003)Väitöskirjan tutkimusmateriaali koostuu kahdeksasta keskikoulun ruotsin tai peruskoulun B-ruotsin kirjasarjasta. Kalle Karjala nostaa tutkimuksessaan esiin kulttuurien välisten suhteiden vaikutuksen oppikirjoissa esitettyyn ... -
Digitalisering - hot eller möjlighet? : svensklärares erfarenheter av digitaliseringen på gymnasiet
Mörsky, Elsi (2017)Uudet opetussuunnitelmat otettiin sekä Suomen peruskouluissa että lukioissa vaiheittain käyttöön syksystä 2016 lähtien. Niiden aikaansaama keskustelu on ollut vilkasta, ja kaiken kaikkiaan opetuksen muutokset ovat yhteiskunnan ... -
Uttalet i läroböcker i svenska som andraspråk från begriplighetsperspektiv
Heinonen, Henna (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2020)I denna artikel studerar jag hur uttal presenteras i finska gymnasieläroböcker (n=10) i svenska som andra språk. Syftet är att undersöka vilka uttalsdrag som tas upp i läroböckerna och relationen mellan dessa drag och ... -
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...