Show simple item record

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorMäkelä, Miikka
dc.date.accessioned2018-06-21T06:12:07Z
dc.date.available2018-06-21T06:12:07Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58680
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan luokanopettajien yrittäjyyskasvatusajattelua perusopetuksen alakoululuokilla. Tarkoituksena on selvittää yrittäjyyskasvatuksen merkitystä ja roolia luokanopettajien opettajuudessa sekä arvoja, joita he yrittäjyyskasvatuksella haluavat tavoitella. Yrittäjyyskasvatus sisältyy perusopetuksen opetussuunnitelmaan laaja-alaisten tavoitteiden kautta. Tutkielmassa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen käsitteistöä ja soveltuvuutta perusopetukseen sekä yhteensopivuutta opetussuunnitelman tavoitteiden että hengen kanssa. Työssä perehdytään yrittäjyyskasvatuksen evoluutioon niin nykyisen kuin aiempienkin opetussuunnitelmien kautta. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan opettajien suhdetta yrittäjyyskasvatukseen yksilöllisen opettajuuden, siihen liittyvän eettisen päämäärän, oman arvopohjan ja yrittäjyyskasvatuskokemusten valossa. Tutkielmassa on toteutettu määrällinen tutkimus luokanopettajien tietämyksistä, näkemyksistä ja arvoista yrittäjyyskasvatukseen liittyen sekä heidän tavoistaan toteuttaa yrittäjyyskasvatustavoitteita. Tulosten kautta opettajat jaettiin yrittäjyyskasvattajuudessaan kolmeen ryhmään: roolia opettajuudessaan tärkeänä pitäviin, roolia opettajuudessaan väheksyviin ja rooliin opettajuudessaan epävarmasti suhtautuviin. Tutkimukseen sisältyvien taustamuuttujien osalta omakohtainen ja lähipiirin kautta koettu liike-elämä- ja yrittäjyyskokemus osoittautui merkitsevimmäksi. Myös luokanopettajana toimimisen kestolla ja sen kautta määrittyvällä työuran vaiheella todettiin hieman merkitsevyyttä joidenkin yrittäjyyskasvatusnäkemysten suhteen.fi
dc.format.extent119
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleYrittäjyysajattelua seuraavalle sukupolvelle : alakoulun luokanopettajat yrittäjyyskasvattajina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806213301
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoyrittäjyyskasvatus
dc.subject.ysosisäinen yrittäjyys
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record