"Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.author | Manninen, Milja | |
dc.date.accessioned | 2018-06-20T07:45:21Z | |
dc.date.available | 2018-06-20T07:45:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58643 | |
dc.description.abstract | Tutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11—13-vuotiaita varhaisnuoria, jotka käyttävät sosiaalisen median palveluita. Haastattelumenetelmänä käytettiin osittain laadullista teemahaastattelua ja osittain syvähaastattelua. Aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Aineiston käsittelyssä käytettiin myös tyypittelyä selvitettäessä itsetuntoa vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Haastateltavat kuvasivat sosiaalisessa mediassa toimimistaan neljän identiteetin muotoutumiseen liittyvän teeman mukaisesti: sosiaalisessa mediassa liitytään toisiin, valikoidaan itsestä annettua informaatiota, verrataan itseä toisiin ja koetaan tai ollaan kokematta vertaisryhmän hyväksyntää. Haastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median välityksellä saatu palaute näkyi 11-vuotiaiden itsearvostuksessa hieman vahvemmin kuin 13-vuotiaiden itsearvostuksessa ja palaute tuntui vaikuttavan tyttöjen kokemuksiin vertaisryhmän hyväksynnästä vahvemmin kuin poikien kokemuksiin. Poikien kokemukset sosiaalisen median välityksellä ansaitusta vertaisryhmän hyväksynnästä olivat myönteisiä, kun tytöillä oli sekä kielteisiä että myönteisiä kokemuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä sosiaalisen median vaikuttavan huomattavasti nuorten käsityksiin itsestään ja asemastaan vertaisryhmässä. Kasvattajien olisi tärkeää olla perillä nuorten mediakäyttäytymisestä, jotta voisivat olla nuorten tukena terveen itsetunnon ja positiivisen minäkuvan saavuttamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806203277 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | varhaisnuoret | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | mediakulttuuri | |
dc.subject.yso | sosiaalinen kasvatus | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | mediataidot | |
dc.subject.yso | mediankäyttö | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | itsetunto | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | mediaympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 |
Aineistoon kuuluvat tiedostot
Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin
-
Pro gradu -tutkielmat [29556]