Kuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia uutismedioita kuudesluokkalaiset kuluttavat, millaisia uutiskokemuksia heillä on ja kenen kanssa he jakavat
uutiskokemuksiaan. Kuudesluokkalaiset ovat tutkitusti median suurkuluttajia,
mutta median tunnevaikutuksista, kuten mediapeloista on hyvin vähän tutkimustietoa. Alakouluikäiset lapset kuluttavat uutisia vähemmän kuin nuoret ja aikuiset, mutta nykyisessä mediaympäristössä lastenkaan on vaikea välttyä uutisilta. Uutismedian negatiivinen luonne voi altistaa lapsia myös ikäville tunnevaikutuksille, kuten mediapeloille ja ilmastoahdistukselle, joille lapset ja nuoret ovat erityisen alttiita.
Tutkimukseen osallistui yksi keskisuomalainen kuudes luokka, yhteensä 19
oppilasta, joiden mediankäyttöä seurattiin viikon ajan mediapäiväkirjan avulla.
Oppilaiden uutiskokemuksia tutkittiin kuuden teemahaastattelun avulla, joiden
osana oli myös tunnekarttatehtävä. Tutkimusstrategiana on monimenetelmällinen tutkimus. Tutkimuksen määrällinen mediapäiväkirja-aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja teemahaastatteluiden aineisto fenomenologisen analyysin keinoin.
Mediapäiväkirja-aineisto vahvisti aiempien tutkimusten tuloksia kuudesluokkalaisten runsaasta viihdemediankäytöstä, jota kulutettiin erityisesti puhelimella. Mediapäiväkirjaan raportoitiin hyvin vähän luettuja uutisia, mutta haastatteluissa oppilaat pystyivät kertomaan monista ajankohtaisista uutisista suhteellisen tarkasti. Heidän uutislähteinä toimivat usein sosiaalisen median alustoilla ehdotetut personoidut uutiset. Haastatellut kertoivat uutisten herättävän
tunteita. Negatiivisia tunteita heräsi varsinkin ilmastouutisia kohtaan. Uutisista
keskusteltiin eniten perheen kesken, jossa yhteisinä huolia, arvoja ja kiinnostuksen kohteita jaettiin. Tutkimus osoitti, että läheisillä on suuri rooli lasten uutiskokemuksissa ja niiden käsittelyssä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
Manninen, Milja (2018)Tutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa. Tutkimusaineisto ... -
Studying incidental news : Antecedents, dynamics and implications
Kligler-Vilenchik, N.; Hermida, A.; Valenzuela, S.; Villi, M. (Sage Publications, 2020)In light of concerns about decreasing news use, a decline in interest in political news or even active avoidance or resistance of news in general, the idea of ‘incidental news’ has been seen as a possible remedy. Generally, ... -
Suhteissa mediaan
Kotilainen, Sirkku; Hirsjärvi, Irma; Hujanen, Jaana; Kupiainen, Reijo; Mustonen, Anu; Niemi-Pynttäri, Risto; Nikunen, Kaarina; Pohjola, Kirsi; Ruoho, Iiris; Sassi, Sinikka; Sihvonen, Jukka; Sintonen, Sara; Oravala, Juha (Jyväskylän yliopisto, 2009)Miten vihaa puretaan internetin chat-huoneissa? Kuka fanittaa koulumurhaajaa? Miten ihmisiä voitaisiin tukea mediasuhteissaan? Entä miten media voi toimia yhteiskunnallisen osallistumisen resurssina? Sirkku Kotilaisen ... -
Nuorten media-arki ja lukutaito : PISA 2015
Sirén, Marjo; Leino, Kaisa; Nissinen, Kari (Koulutuksen tutkimuslaitos; Sanomalehtien liitto, 2018) -
"Lopussa ne kuitenkin nauraa" : mediataitoja 2. -luokkalaisille opettamassa
Leivonen-Majaniemi, Päivi (2012)Mediakasvatuksen merkitys on korostunut 2000 luvulla. Media täyttää yhteiskunnan ja on mukana arjessamme monin tavoin. Lapset elävät mediatodellisuudessa, joka muuttuu koko ajan. Huoli internetin vaikutuksista lapsiin on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.