Show simple item record

dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorManninen, Milja
dc.date.accessioned2018-06-20T07:45:21Z
dc.date.available2018-06-20T07:45:21Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58643
dc.description.abstractTutkielma käsittelee nuorten kokemuksia sosiaalisesta mediasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka varhaisnuorten minäkuva ja identiteetti muovautuvat sosiaalisen median ympäristöissä toimiessa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11—13-vuotiaita varhaisnuoria, jotka käyttävät sosiaalisen median palveluita. Haastattelumenetelmänä käytettiin osittain laadullista teemahaastattelua ja osittain syvähaastattelua. Aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin teoriaohjautuvasti. Aineiston käsittelyssä käytettiin myös tyypittelyä selvitettäessä itsetuntoa vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. Haastateltavat kuvasivat sosiaalisessa mediassa toimimistaan neljän identiteetin muotoutumiseen liittyvän teeman mukaisesti: sosiaalisessa mediassa liitytään toisiin, valikoidaan itsestä annettua informaatiota, verrataan itseä toisiin ja koetaan tai ollaan kokematta vertaisryhmän hyväksyntää. Haastatteluissa selvisi, että sosiaalisen median välityksellä saatu palaute näkyi 11-vuotiaiden itsearvostuksessa hieman vahvemmin kuin 13-vuotiaiden itsearvostuksessa ja palaute tuntui vaikuttavan tyttöjen kokemuksiin vertaisryhmän hyväksynnästä vahvemmin kuin poikien kokemuksiin. Poikien kokemukset sosiaalisen median välityksellä ansaitusta vertaisryhmän hyväksynnästä olivat myönteisiä, kun tytöillä oli sekä kielteisiä että myönteisiä kokemuksia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä sosiaalisen median vaikuttavan huomattavasti nuorten käsityksiin itsestään ja asemastaan vertaisryhmässä. Kasvattajien olisi tärkeää olla perillä nuorten mediakäyttäytymisestä, jotta voisivat olla nuorten tukena terveen itsetunnon ja positiivisen minäkuvan saavuttamiseksi.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Somesta mä huomaan miten mä oon muuttunut muuten" : sosiaalinen media identiteetin kehittymisen ympäristönä varhaisnuorten kokemuksissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806203277
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomediakulttuuri
dc.subject.ysososiaalinen kasvatus
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysomediataidot
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoitsetunto
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomediaympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record