Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTuovinen, Tero
dc.contributor.advisorFrank, Lauri
dc.contributor.authorRäisänen, Jaana
dc.date.accessioned2018-06-19T09:55:09Z
dc.date.available2018-06-19T09:55:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58625
dc.description.abstractDigitalisaatio tuo yrityksille hyötyjä, mutta sen tehokas hyödyntäminen vaatii digitaalisten innovaatioiden omaksumista ja leviämistä. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu, millä tavoin muutosta tukeva organisaatio voi edesauttaa digitaalisten innovaatioiden leviämistä ja omaksumista mikroyrityksiin työpajojen avulla. Työpajat on suunniteltu innovaatioiden diffuusioteorian, UTAUT- ja UTAUT2mallien sekä TAM- ja TAM2-mallien pohjalta. Tutkimus on toteutettu toimintatutkimuksena, koska diffuusio, eli innovaatioiden leviäminen, voidaan nähdä sosiaalisena muutoksena. Tutkimusaineistona on käytetty Maaseudun yritystoiminnan digitaalinen kasvupolku (Digipolku) -hankkeen projektiryhmän muistioita ja työpajojen osallistujille toteutettua palautekyselyä ja seurantakyselyä. Tutkimustulokset näyttävät, että noin kolmasosa seurantakyselyyn vastanneista on toteuttanut jonkun työpajassa suunnittelemansa toimenpiteen. Tulokset tukevat mielipidejohtajien käyttämistä innovaatioiden diffuusion edistäjänä, mutta mielipidejohtajien tunnistamiseen tarvittaisiin kevyt menetelmä, joka ei vaadi paljon resursseja. Tunnistamalla oikeat mielipidejohtajat, voidaan myös tehostaa viestintää. Viestintä on olennainen osa innovaatioiden leviämistä, mutta muutosagenttien haasteena voi olla helposti liian vaikea kielenkäyttö. Digitaalisten innovaatioiden omaksumista voitaisiin edistää tehokkaammin, jos käsitellyt innovaatiot valittaisiin tarkkaan. Innovaatioiden ominaisuudet, kuten helppokäyttöisyys ja yhteensopivuus, vaikuttavat innovaatioiden leviämiseen. Yritykset toteuttivat eniten toimenpiteitä liittyen sosiaaliseen mediaan ja tämän voisi olettaa johtuvan innovaation ominaisuuksista. Toisaalta vaikeampien digitaalisten innovaatioiden esitteleminen voi edistää innovaatioiden leviämistä, sillä ensimmäinen askel innovaatioiden diffuusioprosessissa on tiedostaminen. Toimintatutkimuksen havaintoja voidaan hyödyntää suunniteltaessa toimenpiteitä mikroyritysten innovaatioiden diffuusion tukemiseksi ja työpajojen käytössä innovaatioiden diffuusion edistämiseksi. Työpajamallia voidaan käyttää sellaisenaan tai siitä voidaan kehittää jatkomalli, jossa huomioidaan tässä työssä esille nostetut seikat.fi
dc.description.abstractDigitalisation brings benefits to businesses, but its efficient utilization requires the adoption and spread of digital innovations. This research examines how an organization which supports change can contribute to the diffusion and adoption of digital innovations through micro-enterprises through workshops. Workshops have been designed based on innovation diffusion theory, UTAUT and UTAUT2 models and TAM and TAM2 models. The research has been carried out as an action research, as diffusion, i.e. the spread of novel innovations, can be seen as a social change. The research material was Digital Growth Path (Digipolku) Project Group's memos and the feedback survey and follow-up survey conducted for the participants in the workshops. The research results show that about a third of respondents in the survey have implemented some of the measures they planned in a workshop. The results support the use of opinion leaders as a catalyst for innovation diffusion, but a light approach to identifying opinion leaders is needed. By identifying the right opinion leaders, communication can also be enhanced. Communication is an integral part of the spread of innovations, but the challenge for change agents is that they use too technical language. The adoption of digital innovations could be promoted more efficiently if innovations are carefully chosen for these measures. Characteristics of the innovations, such as ease of use and compatibility, affect the spread of innovations. Companies took the most actions in the context of social media and this could be attributed to the characteristics of innovation. On the other hand, the introduction of more difficult digital innovations can promote the spread of innovations, as the first step in the innovation diffusion process is awareness. Action research findings can be utilized when planning measures to support the diffusion of innovation in micro-enterprises and the use of workshops to promote diffusion of innovations. The workshop can be used as such or it can be developed an extension model that takes into account the points raised in this research.en
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleMuutosta tukevan organisaation vaikutus digitaalisten innovaatioiden diffuusioon mikroyrityksissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806193264
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotyöpajat
dc.subject.ysomikroyritykset
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoomaksuminen
dc.subject.ysodiffuusio
dc.subject.ysoleviäminen
dc.subject.ysoinnovaatiot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot