Henkilökohtainen myyntityö B2B vakuutusmyynnissä
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Myyjän henkilökohtainen myyntityö on tärkeässä roolissa asiakassuhteiden luomisen ja
ylläpidon suhteen. Henkilökohtainen myyntityö koostuu eri vaiheista. Digitalisaation
myötä myyntityö on muuttunut muun muassa tiedon saannin parantumisen ja yhteyden-
pitokanavien lisääntymisen myötä. Digitalisaatiolla on ollut myös vaikutusta yritysten os-
toprosesseihin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vaiheita vakuutusmyyjillä on hen-
kilökohtaisessa myyntityössään B2B vakuutusmyynnissä. Lisäksi haluttiin selvittää, onko
vakuutusmyyjän henkilökohtaisella myyntityöllä ollut vaikutusta yritysasiakkaan osto-
päätökseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui henkilökohtaisen myynti-
työn vaiheista sekä B2B ostoprosessista ja arvon kokemisesta. Tutkimusta varten haasta-
teltiin kahta vakuutusmyyjä ja neljää yritysasiakasta. Tutkimusote tutkimuksessa oli kva-
litatiivinen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vakuutusmyyjillä oli selkeitä vaiheita henkilökoh-
taisessa myyntityössään. Myyntityön vaiheet olivat tutkimuksen perusteella verrattavissa
tutkielman teoreettiseen viitekehykseen. Yritysasiakkaiden haastatteluissa nousi esiin,
että myyjän vaikutus ostopäätöksen tekoon oli merkittävä. Haastattelussa nousi esiin
myös arvon kokeminen ja muodostuminen. Yritysasiakkaat eivät niinkään saaneet arvoa
vakuutuksesta tuotteena, vaan pikemmin asiakassuhteen kokonaisvaltaisesta ylläpitämi-
sestä ja asioiden hoitamisen helppoudesta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
SaaS-myynnin mallit B2B-liiketoiminnassa
Seppänen, Santtu (2021)Tutkielmassa käsitellään Software-as-a-Service (SaaS) -liiketoimintaa sekä perehdytään tutkittuihin SaaS-myynnin malleihin. SaaS-tuotteet ja SaaS-liiketoimintamalli on suhteellisen uusi markkina, joka nähdään todella ... -
Lakisääteinen velvollisuus vai yksiläöllisen opetuksen ohjaaja? : HOJKS-lomakkeiden ja niiden sisältöjen analyysi
Jyräs, Elina; Koivunen, Susanna (2001) -
Orjatyövoimaa vai vastavuoroisuutta : henkilökohtaisten avustajien motiiveista hakeutua alalle ja suhteista työnantajiinsa
Siironen, Päivi (2017)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen henkilökohtaisten avustajien motiiveja hakeutua alalle ja henkilökohtaisten avustajien kokemuksia avustajan ja avustettavan välisistä suhteista. Tutkimus liittyy yhteiskunnalliseen ... -
Outsourcing a sales task, not the entire function : outcome determinants
Riepponen, Taina (2019)Outsourcing a sales task instead of an entire sales function has gained popularity among companies operating in B2B markets. Sales operates right in the customer interface which makes it a critical business function to ... -
Software as a service -pilvipalveluiden koetut riskit ja mahdollisuudet : myynnin näkökulma
Taskinen, Jaakko (2017)Pilvipalvelut ovat kasvattaneet suosiotaan voimakkaasti viime vuosina. Yritysten kes- kuudessa etenkin Software as a Service (SaaS) –pilvipalvelut ovat osoittautuneet erityisen kiinnostaviksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...