Jöröt ja sankarit: Yrittäjän kuvat ja yrittäjyyden merkitykset pienyrittäjien kertomana
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä maisterintutkielma käsittelee pienyrittäjien yrittäjyydelle antamia merkityksiä ja
yrittäjyydestä rakentuvia kuvia. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten pienyrittäjät
itse kuvailevat ja merkityksellistävät yrittäjyyttä omien kokemustensa kautta. Tarkastelin
näitä kysymyksiä työelämän muutoksen ja prekarisaation sekä hallinnan ja yrittäjäminän
teorioiden sekä yrittäjämäisyyden ja sisäisen yrittäjyyden teorioita vasten. Aineisto koostui
seitsemästä syvähaastattelusta, joita analysoin konstruktivistisella tutkimusotteella
laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että yrittäjyydellä oli kolmenlaista merkitystä. Yrittäjyyden koettiin
lisäävän yrittäjän ammatillista vapautta, voimaannuttavan henkilökohtaisesti ja
ammatillisesti sekä mahdollistavan omien päämäärien tavoittelun ja palkkatyötä
suuremman ammatillisen menestyksen. Yrittäjyyden merkitykset olivat pääosin hyvin
positiivisia ja yrittäjyyteen suhtauduttiin tunnepitoisesti ja henkilökohtaisesti.
Yrittäjyydestä rakentunut kuva oli kahtiajakautunut. Yhtäältä yrittäjät nähtiin sankarillisina
ja jopa ihanteellisina yksilöinä, jotka osaavat, menestyvät ja omaavat ihailtavia
yksilönominaisuuksia. Toisaalta yrittäjyys näyttäytyi myös arkipäiväisenä puurtamisena
sekä pienten vaikeuksien ja haasteiden läpi luovimisena. Nämä kuvat asettautuivat toisiaan
täydentävään suhteeseen, jossa sankariyrittäjyys edustaa yrittäjyyden päämääriä, ihanteita
sekä arvoja, ja jöröyrittäjyys edustaa yrittäjyyden arkipäiväistä todellisuutta
hankaluuksineen.
Tuloksistani voidaan päätellä, että yrittäjäminän ja yrittäjämäisyyden teorioissa määritelty
käsitys siitä, millaisia yrittäjät ovat, vastaa huomattavasti ainakin haastattelemieni
yrittäjien kokemusta. Yrittäjät eivät välttämättä näe yrittäjyyden prekaarisuutta haittana ja
saattavat olla uudessa, prekaarissa työelämässä perinteisiä palkkatyöläisiä edullisemmassa
asemassa. Yrittäjät ovat kiinnostava erityisryhmä työelämän tutkimuksen kannalta, sillä
heidän asemansa, mahdollisuutensa ja rajoituksensa työelämässä ovat erilaisia kuin
palkkatyöläisten.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Prekaari tuntumieli muiden armoilla : laadullinen sisällönanalyysi muiden armoilla olemisen kokemuksista prekarisoituvassa työelämässä
Heikkinen, Eeva (2021)Tutkimuksen tehtävä on selvittää, millaista toisten armoilla olemisen kokemusta prekaari työelämä tuottaa kulttuuri- ja opetusalalla työskenteleville korkeakouluteille lapsettomille naisille. Tutkimus myös tarkastelee, ... -
Apua allianssista? : Suomeen esitetyn freelancetaiteilijoiden työasemaa parantavan mallin mahdollisuudet ja kritiikki
Lähdeniemi, Milla; Anttila, Anna; Järvensivu, Anu; Leinikki, Sikke; Pyykkönen, Miikka; Schalin, Anton (Kulttuuripolitiikan tutkimuksen seura, 2023)Taiteilija-allianssilla pyritään helpottamaan luovien alojen epävarmoissa ja lyhyissä työsuhteissa toimivien freelancereiden työolosuhteita tarjoamalla osin julkisin varoin ammatillista, taloudellista ja sosiaalista turvaa ... -
Taidetyön yhteismuotoutuva todellisuus : ehdotus monitieteiseksi lähestymistavaksi
Jakonen, Mikko; Jonker-Hoffren, Paul; Kontturi, Katve-Kaisa; Tiainen, Milla (Kulttuurintutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa ehdotamme lähestymistapoja, joiden kautta taiteilijoiden työtä voisi tutkia olennaisena osana taidetta ja prosesseina, joissa taiteiden erityispiirteet, tekijän subjektiivinen kokemus sekä erilaiset sosioekonomiset ... -
Kokemukset ja opettajien väliset erot osaamisen tunnistamisen kehittämisessä : sisäisen yrittäjyyden, psykologisen omistajuuden ja työn ilon näkökulma
Niemelä, Raija-Helena (University of Jyväskylä, 2013) -
Innovatiivisuus organisaatiossa : yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma
Tuohenmaa, Suvi (2014)Yritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän positiivisia odotuksia ...