Luokanopettajaopiskelijan asiantuntijuus ja sen kehittyminen opettajan sijaisen työssä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia opettajan asiantuntijuuden kehittymisen mahdollisuuksia opettajan sijaisena työskentely tarjoaa luokanopettajaopiskelijoille. Samalla selvitetään, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksessaan hankkima asiantuntijuus ilmenee heidän tehdessään sijaisen työtä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla opiskelijoiden sijaisuuskokemuksia opettajankoulutuksen näkökulmasta ja vertailemalla niitä heidän opetusharjoittelukokemuksiinsa. Samalla arvioidaan sijaisena työskentelyn vaikutusta opinnoista työelämään suuntautuvan, usein haastavan siirtymävaiheen kannalta.
Tutkimusaineisto on kerätty seitsemälle luokanopettajaopiskelijalle tehdyn teemahaastattelun avulla ja se on analysoitu teoriaohjaavan laadullisen sisällönanalyysin keinoin käyttäen fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa.
Tutkimustuloksissa käy ilmi, että opiskelijat hyödyntävät sijaisena koulutuksessa hankkimiaan tietoja ja taitoja. He reflektoivat työskentelyään ja ymmärtävät työnsä eettisen ulottuvuuden. Sijaisena opiskelija kartuttaa sosiokulttuurista sekä kokemuksellista asiantuntijatietoaan ja voi saada valmiuksia ja itsevarmuutta työelämän kohtaamiseen.
Sijaisen oppiminen muistuttaa työelämään siirtyneen opettajan oppimista. Sijaisen työn varsinaisesta opettajan työstä erottava jatkuvuuden puute ja yllätyksellisyys kuitenkin rajoittavat asiantuntijuuden kehittämisen ja hyödyntämisen mahdollisuuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuoren vieraan kielen opettajan pedagogisen ajattelun ja ammatillisen asiantuntijuuden kehittyminen
Nyman, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Opiskeluaikainen epävarmuus ja itseen kohdistuvat voimakkaat odotukset saattavat ennakoida sitä, että opettaja ei vielä ole valmis työelämään. Tämä kävi ilmi FL Tarja Nymanin väitöstutkimuksessa, jonka tavoitteena oli ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Opettajaksi opiskelevien pedagoginen ajattelu ja ammatillinen kehittyminen liikunnanopettajakoulutuksessa
Palomäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Lapsen itsetuntoa tukevaksi opettajaksi kehittyminen : opetusharjoittelu motorisessa tukiopetuskerhossa
Lehtimäki, Päivi; Oksanen, Jaana (2003) -
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä ohjattujen opettajaharjoitteluiden ja opettajan työn stressitekijöistä ja niistä selviämisestä.
Matilainen, Essi; Huhtamäki, Manta-Sofia (2021)Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkimme luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ohjattujen luokanopettajaharjoitteluiden stressitekijöistä ja niistä selviämisestä sekä heidän näkemyksiään luokanopettajan työn ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.