Tuhoava luontosuhde : luonnon riistävän kohtelun syyt ja olemus Frankfurtin koulukunnan ensimmäisen aallon ajattelijoilla
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmani pyrkimyksenä on tarkastella ihmisen suhdetta luontoon ja hahmottaa syitä siihen, miksi suhtautumisemme luontoon, joka on ihmisen elämän jatkuvuuden kannalta kovin keskeinen tekijä, on pääosin välineellinen ja riistävä.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Kriittinen teoria ja Marx
Pekkola, Mika; Huttunen, Rauno (Jyväskylän yliopisto, 2011)Kriittisen teorian piirissä vaikuttaneiden ajattelijoiden tuotokset ovat kiistatta keskeinen osa 1900-luvun yhteiskuntateoreettista kirjallisuutta. Mutta mitkä olivat kriittisen teorian lähtökohdat? Mistä perspektiivistä ... -
Relationaalinen hyvinvointi kriittisen koulukunnan näkökulmasta
Markuksela, Sami (2017)Teoreettinen pro gradu -tutkielmani käsittelee Tuuli Hirvilammen ja Tuula Helneen relationaalisen hyvinvoinnin teoriaa, joka korostaa ihmisen ja luonnon riippuvaisuussuhteen merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Vertaan tätä ... -
Ludus and civilisation : play as an emancipatory concept from the perspective of critical theory
Föhr, Eetu (2021)This study focuses on the concept of play by examining its emancipatory potential. The dichotomy of work and play forms the crux of the thesis and demonstrating a way to overcome their antagonistic tension is necessary for ... -
“Repressive Tolerance” : Reflections after Sixty Years
Ahonen, Pertti (Lähihistorian tutkimuksen seura, 2024)This brief article revisits Herbert Marcuse's classic essay 'Repressive Tolerance', first published six decades ago in 1965. It explores the key ideas expressed by Marcuse and offers some thoughts about their potential ...