Show simple item record

dc.contributor.authorLujanen, Roni
dc.date.accessioned2018-06-14T11:29:52Z
dc.date.available2018-06-14T11:29:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58569
dc.description.abstractTutkielmani tarkoituksena oli selvittää, missä järjestyksessä nominilausekkeisiin sisältyvä kielioppi opitaan kirjasarjassa Nyckel. Lisäksi tavoitteenani oli ottaa selvää siitä, miten tämä järjestys noudattaa Manfred Pienemannin kehittämää prosessoitavuusteoriaa, jonka mukaan kieliopin oppiminen tapahtuu tiettyä oppimisjärjestystä noudattaen. Teorian mukaisesti tiettyjen kielioppirakenteiden oppiminen tapahtuu viiden toisiaan seuraavan vaiheen kautta. Ensin sisäistetään sanan merkitys, seuraavaksi sen taivutus, ja lopulta lauseke- ja päälausetasojen kautta saavutetaan sivulausetaso. Aineistona tutkimuksessa on käytetty yläkoulun ruotsin pitkän oppimäärän kirjasarjaa Nyckel, ja analyysi koski seitsemännen ja kahdeksannen luokan tehtävä- ja tekstikirjoja. Metodina oli laadullinen sisällönanalyysi, ja tutkimus keskittyi erityisesti nominilausekkeisiin liittyviin kielioppikokonaisuuksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat Nyckel-sarjan kieliopin käsittelyn toteutuvan suurelta osin prosessoitavuusteorian järjestyksen mukaisesti. Nominilausekkeisiin liittyvä kielioppi opitaan sanan paljaasta muodosta lähtien substantiivien ja adjektiivien taivutuksen kautta aina pää- ja sivulauseen sanajärjestysten osaamiseen asti. Tämä järjestys on lähes sama kuin prosessoitavuusteoriassa, joten sen voidaan sanoa tukevan oppilaan kielenoppimista. Ainoa poikkeus järjestyksessä oli toisen ja kolmannen vaiheen yhtaikaisuus, eli attributiivinen ja predikaativinen kongruenssi käsitellään samalla kertaa.fi
dc.format.extent23
dc.language.isosv
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherprocessbarhetsteori
dc.subject.othernominalfras
dc.titleNominalfraser och processbarhetsteorins inlärningsgångar i Nyckel 7–8
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806143217
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysokielioppi
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoruotsi toisena kielenä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright