Nominalfraser och processbarhetsteorins inlärningsgångar i Nyckel 7–8
Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää, missä järjestyksessä nominilausekkeisiin sisältyvä kielioppi opitaan kirjasarjassa Nyckel. Lisäksi tavoitteenani oli ottaa selvää siitä, miten tämä järjestys noudattaa Manfred Pienemannin kehittämää prosessoitavuusteoriaa, jonka mukaan kieliopin oppiminen tapahtuu tiettyä oppimisjärjestystä noudattaen. Teorian mukaisesti tiettyjen kielioppirakenteiden oppiminen tapahtuu viiden toisiaan seuraavan vaiheen kautta. Ensin sisäistetään sanan merkitys, seuraavaksi sen taivutus, ja lopulta lauseke- ja päälausetasojen kautta saavutetaan sivulausetaso.
Aineistona tutkimuksessa on käytetty yläkoulun ruotsin pitkän oppimäärän kirjasarjaa Nyckel, ja analyysi koski seitsemännen ja kahdeksannen luokan tehtävä- ja tekstikirjoja. Metodina oli laadullinen sisällönanalyysi, ja tutkimus keskittyi erityisesti nominilausekkeisiin liittyviin kielioppikokonaisuuksiin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat Nyckel-sarjan kieliopin käsittelyn toteutuvan suurelta osin prosessoitavuusteorian järjestyksen mukaisesti. Nominilausekkeisiin liittyvä kielioppi opitaan sanan paljaasta muodosta lähtien substantiivien ja adjektiivien taivutuksen kautta aina pää- ja sivulauseen sanajärjestysten osaamiseen asti. Tämä järjestys on lähes sama kuin prosessoitavuusteoriassa, joten sen voidaan sanoa tukevan oppilaan kielenoppimista. Ainoa poikkeus järjestyksessä oli toisen ja kolmannen vaiheen yhtaikaisuus, eli attributiivinen ja predikaativinen kongruenssi käsitellään samalla kertaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Inlärning och behärskning av svenskans verb- och adjektivböjning samt negationens placering hos finska grundskoleelever
Paavilainen, Marika (University of Jyväskylä, 2015) -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
The dynamics of foreign versus second language development in Finnish writing
Tilma, Corinne (University of Jyväskylä, 2014) -
Epäsuora henkilöön viittaaminen oppijansuomessa
Seilonen, Marja (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Konjunktiot ja syntaktinen kompleksisuus : konjunktioiden käyttö suomi toisena kielenä -teksteissä eri taitotasoilla
Mylläri, Taina (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2022)Kielitaidon kehittymistä voidaan tutkia mittaamalla oppijankielen sujuvuutta, tarkkuutta ja kompleksisuutta. Kompleksisuus voidaan määritellä oppijankielen monipuolisuudeksi ja kehittyneisyydeksi, mutta syntaktista ...