Poikkeustiloja : normin, poikkeustilan ja kansan kuvaus poliittisessa elokuvassa
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella elokuvia poliittisina teksteinä. Analyysini kohteena olevat elokuvat ovat sekä aiheeltaan että käsittelyltään poliittisia. Taistelu Algeriasta (1966) käsittelee antikolonialistista kamppailua. Hunger (2008) käsittelee vuoden 1981 Maze -vankilan nälkälakkoa. Analyysini pyrkii esittämään, kuinka elokuvat representoivat kuvia kansasta, poikkeustilasta ja poliittisesta väkivallasta.
Tutkielman taustaoletuksena on ajatus elokuvasta kollektiivisena muistina. Poliittisen tarinankerronnan arvo on menneisyyden tekojen poliittisen merkityksen kiteyttävänä toimintana ja arviointina. Elokuvat poliittisina teksteinä voivat toimia kansallisen myytin rakennusaineena tai auttaa dekonstruoimaan yhtenäisiä kuvia kansasta, yhtenäisestä kulttuurista ja yhteisestä kohtalosta.
Elokuvan poliittisessa analyysissä tuon esiin tutkimukselleni merkityksellisten käsitteiden, kuten poikkeustila, väkivalta ja temporalisaatio, käsiteanalyysin. Carl Schmittin tunnetuksi tekemät poikkeustilan käsite ja erottelu ystäviin ja vihollisiin ovat nousseet uuteen merkitykseen viimeisen 20 vuoden aikana. Walter Benjaminin kirjoitukset ovat pyrkineet dekonstruoimaan valtion lain ja väkivallan välttämätöntä yhteyttä. Elokuvissa sama väkivalta näytetään oireena kolonialistisesta alistuksesta. Analysoin Taistelu Algeriasta -elokuvaa Benjaminin väkivallan dekonstruoinnin kautta. Analyysini tuloksena näytän, kuinka elokuva representoi kansanvallankumouksellisen tietoisuuden rakentuvan osaksi dekolonisaatioprosessia. Hunger näyttää, kuinka IRA-tasavaltalaisvangit Long
Kesh -vankilassa ryhtyivät nälkälakkoon tullakseen kuulluiksi.
Molemmat elokuvat käyttävät merkittävinä keinoinaan klassista Hollywood-kerrontaa rikkovia elokuvan muotoja. Taistelu Algeriasta käyttää dokumenttielokuvan keinoja rakentamaan kuvaa kansasta, joka saavuttaa vallankumouksellisen tietoisuuden. Elokuva saavuttaa kolmannen maailman autenttisuuden representoimalla sodan tapahtumat Algerissa taistelupaikoilla, joissa kansa näyttelee itseään. Hunger pyrkii rakentamaan tasavaltalaistaistelun elokuvan keinojen kuten ellipsin ja ajallisen ja toiminnan rikon kautta. Hungerin päähenkilön Bobby Sandsin nälkälakko toimii Thatcherin vankilajärjestelmän sisällä vastarinnan paikkana. Elokuva näyttää kehon muuttumisen poliittiseksi aseeksi.
Sandsin kyky hyödyntää mahdollisuuksiaan nojaa yhtäältä kykyyn toimia oikea-aikaisesti ja toisaalta hänen nälkälakkoonsa kuolemaan asti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Poikkeustilanne ja poikkeustila : analyysi Yhdysvaltojen kongressin debattien retoriikasta ja käsitteistöstä 11.9.2001 jälkeisellä ajanjaksolla
Kronlund, Anna (2009)Tutkimus tarkastelee poikkeustilan ja sen rinnakkais- tai lähikäsitteiden käyttötapoja ja poliittista merkitystä yhdysvaltalaisissa kongressikeskusteluissa syyskuun terroristi-iskujen jälkeisellä ajanjaksolla, presidentti ... -
"Minun täytyi tunnustaa rikos, mutta en tiennyt mikä rikos vaati tunnustustani" : Kiinan uiguurien kohtaamat sortotoimet Giorgio Agambenin filosofian kontekstissa
Ikonen, Vili (2022)Kiinan hallinto on 2010-luvulla harjoittanut terrorismin torjuntaa rikkoen samalla ihmisoikeuksia. Nämä toimet ovat erityisesti kohdistuneet Xianjiangin maakunnassa asuviin uiguureihin ja muihin muslimivähemmistöihin. ... -
Poliittinen luonnontila Carl Schmittillä ja Thomas Hobbesilla
Ojutkangas, Elisa (2018)Tässä työssä käsitellään poliittista luonnontilaa ja vertaillaan Thomas Hobbesin ja Carl Schmittin käsityksiä siitä, mikä yhteiskunnissa, ihmisissä ja politiikassa on luonnollista sekä pohditaan näiden esimerkkien avulla ... -
Carl Schmittin ja Urho Kekkosen konstit : demokratian itsepuolustus (1934) schmittiläisen poliittisen teorian kautta
Kalijärvi, Iivo (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkin Urho Kekkosen (1900–1986) vuonna 1934 julkaisemaa Demokratian itsepuolustus -pamflettia saksalaisen ajattelijan Carl Schmittin (1888–1985) poliittisen teorian kautta. Katsoakseni molemmat ... -
A philosophy of concrete life : Carl Schmitt and the political thought of late modernity
Ojakangas, Mika (Jyväskylän yliopisto, 2004)