Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOjakangas, Mika
dc.contributor.advisorPalonen, Kari
dc.contributor.authorHuopainen, Okko
dc.date.accessioned2018-06-14T07:15:24Z
dc.date.available2018-06-14T07:15:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58553
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on tarkastella elokuvia poliittisina teksteinä. Analyysini kohteena olevat elokuvat ovat sekä aiheeltaan että käsittelyltään poliittisia. Taistelu Algeriasta (1966) käsittelee antikolonialistista kamppailua. Hunger (2008) käsittelee vuoden 1981 Maze -vankilan nälkälakkoa. Analyysini pyrkii esittämään, kuinka elokuvat representoivat kuvia kansasta, poikkeustilasta ja poliittisesta väkivallasta. Tutkielman taustaoletuksena on ajatus elokuvasta kollektiivisena muistina. Poliittisen tarinankerronnan arvo on menneisyyden tekojen poliittisen merkityksen kiteyttävänä toimintana ja arviointina. Elokuvat poliittisina teksteinä voivat toimia kansallisen myytin rakennusaineena tai auttaa dekonstruoimaan yhtenäisiä kuvia kansasta, yhtenäisestä kulttuurista ja yhteisestä kohtalosta. Elokuvan poliittisessa analyysissä tuon esiin tutkimukselleni merkityksellisten käsitteiden, kuten poikkeustila, väkivalta ja temporalisaatio, käsiteanalyysin. Carl Schmittin tunnetuksi tekemät poikkeustilan käsite ja erottelu ystäviin ja vihollisiin ovat nousseet uuteen merkitykseen viimeisen 20 vuoden aikana. Walter Benjaminin kirjoitukset ovat pyrkineet dekonstruoimaan valtion lain ja väkivallan välttämätöntä yhteyttä. Elokuvissa sama väkivalta näytetään oireena kolonialistisesta alistuksesta. Analysoin Taistelu Algeriasta -elokuvaa Benjaminin väkivallan dekonstruoinnin kautta. Analyysini tuloksena näytän, kuinka elokuva representoi kansanvallankumouksellisen tietoisuuden rakentuvan osaksi dekolonisaatioprosessia. Hunger näyttää, kuinka IRA-tasavaltalaisvangit Long Kesh -vankilassa ryhtyivät nälkälakkoon tullakseen kuulluiksi. Molemmat elokuvat käyttävät merkittävinä keinoinaan klassista Hollywood-kerrontaa rikkovia elokuvan muotoja. Taistelu Algeriasta käyttää dokumenttielokuvan keinoja rakentamaan kuvaa kansasta, joka saavuttaa vallankumouksellisen tietoisuuden. Elokuva saavuttaa kolmannen maailman autenttisuuden representoimalla sodan tapahtumat Algerissa taistelupaikoilla, joissa kansa näyttelee itseään. Hunger pyrkii rakentamaan tasavaltalaistaistelun elokuvan keinojen kuten ellipsin ja ajallisen ja toiminnan rikon kautta. Hungerin päähenkilön Bobby Sandsin nälkälakko toimii Thatcherin vankilajärjestelmän sisällä vastarinnan paikkana. Elokuva näyttää kehon muuttumisen poliittiseksi aseeksi. Sandsin kyky hyödyntää mahdollisuuksiaan nojaa yhtäältä kykyyn toimia oikea-aikaisesti ja toisaalta hänen nälkälakkoonsa kuolemaan asti.fi
dc.format.extent160
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherpoikkeustila
dc.subject.otherHunger
dc.subject.otherTaistelu Algeriasta
dc.subject.otherWalter Benjamin
dc.subject.otherCarl Schmitt
dc.subject.otherGiorgio Agamben
dc.titlePoikkeustiloja : normin, poikkeustilan ja kansan kuvaus poliittisessa elokuvassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806143198
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysopoliittisuus
dc.subject.ysokerronta
dc.subject.ysoelokuvat (teokset)
dc.subject.ysopolitiikan teoria
dc.subject.ysonälkälakko
dc.subject.ysoAlgerian sota
dc.subject.ysosuvereniteetti
dc.subject.ysoterrorismi
dc.subject.ysovastarinta
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright