dc.contributor.author | Lamminmäki, Maiju | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T06:12:17Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T06:12:17Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58506 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -työssäni tarkastelen luovan terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksia nuorten oman elämänsuunnan etsintäprosessissa. Taidelähtöiset menetelmät ovat kasvattaneet suosiotaan nuorisotyössä, mutta kirjoittamista käytetään kenties vähemmän kuin muita luovia menetelmiä. Esitän, että osaksi vähäinen käyttö johtuu kirjoittamiseen liittyvistä negatiivisista ja epävarmoista asenteista. Monet kokevat, että käyttääkseen luovaa kirjoittamista työssään, tulisi olla ”hyvä kirjoittaja”. Nuoret yhdistävät kirjoittamisen usein koulumaailmaan, se on niin sanottua ”pakkopullaa”. Tahdon työlläni osoittaa, että luovasta kirjoittamisesta voi hyötyä kuka tahansa taitoihin katsomatta. Vaikka työntekijä tahtoisikin ottaa luovan kirjoittamisen osaksi työkalupakkiaan, voi aloittaminen ja tiedon löytäminen olla vaikeaa. Vastaan pro gradullani tähän tarpeeseen. Työni keskeinen osa on luovan kirjoittamisen menetelmäopas, joka tarjoaa helposti lähestyttävää materiaalia luovasta kirjoittamisesta kiinnostuneille nuorisotyöntekijöille. Olen laatinut opaskirjan omiin kokemuksiini perustuen sekä teoriakirjallisuuteen perehtyen ja sen avulla ratkaisujani perustellen. Nuorten parissa usein esiin nousevan työ- ja koulutuskonteksti oli luonteva valinta menetelmäoppaan teemaksi. Työtäni voisi kuvailla ammatilliseksi graduksi, sillä se on tehty vahvasti käytännöstä käsin ja ammentaa paljolti omasta ammattitaidostani. Työni on muodoltaan monimuotogradu, joka sisältää yhteensä kolme osaa. Ensimmäinen osa on johdanto ja perusteluni sille, miksi halusin tehdä juuri tällaisen työn. Seuraava osa käsittää käytännönläheisen menetelmäoppaan, jonka avulla kuka tahansa voi ottaa luovan kirjoittamisen osaksi omaa työtään, rakentaa luovankirjoittamisen työpajan tai poimia yksittäisen harjoituksen muiden menetelmien tueksi. Viimeinen osa kokoaa ajatuksiani yhteen ja pyrkii sekä teoriatiedon avulla että omiin kokemuksiini nojaten perustelemaan niitä ratkaisuja, joita olen menetelmäoppaassa tehnyt. Työni osoittaa, että luova kirjoittaminen on oivallinen menetelmä nuorten parissa käytettäväksi. Se toimii ajattelun apuvälineenä, keskustelun herättäjänä ja suunnan selkiyttäjänä. Luova kirjoittaminen tarjoaa syvyyttä, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutteisuutta. Erityisen hyvin se soveltuu oman itsen tutkimiseen. Identiteetinrakentamiseen sekä itsetuntemuksen ja itsetunnon parantamiseen kirjoittaminen on mitä parhain työväline. | fi |
dc.format.extent | 69 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806133155 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | fi |
dc.contributor.oppiaine | Creative writing | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3041 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvominen) | |
dc.subject.yso | nuorisotyö | |
dc.subject.yso | taidelähtöiset menetelmät | |
dc.subject.yso | terapeuttinen kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | luova kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | kirjallisuusterapia | |
dc.subject.yso | työpajat | |
dc.subject.yso | harjoitteet | |
dc.subject.yso | taideterapia | |
dc.subject.yso | taiteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.type.okm | G2 | |