Luovia terapeuttisia kirjoitusharjoituksia nuorille itsensä etsijöille ja niiden perustelut
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Pro gradu -työssäni tarkastelen luovan terapeuttisen kirjoittamisen mahdollisuuksia nuorten oman elämänsuunnan etsintäprosessissa. Taidelähtöiset menetelmät ovat kasvattaneet suosiotaan nuorisotyössä, mutta kirjoittamista käytetään kenties vähemmän kuin muita luovia menetelmiä. Esitän, että osaksi vähäinen käyttö johtuu kirjoittamiseen liittyvistä negatiivisista ja epävarmoista asenteista. Monet kokevat, että käyttääkseen luovaa kirjoittamista työssään, tulisi olla ”hyvä kirjoittaja”. Nuoret yhdistävät kirjoittamisen usein koulumaailmaan, se on niin sanottua ”pakkopullaa”. Tahdon työlläni osoittaa, että luovasta kirjoittamisesta voi hyötyä kuka tahansa taitoihin katsomatta. Vaikka työntekijä tahtoisikin ottaa luovan kirjoittamisen osaksi työkalupakkiaan, voi aloittaminen ja tiedon löytäminen olla vaikeaa. Vastaan pro gradullani tähän tarpeeseen. Työni keskeinen osa on luovan kirjoittamisen menetelmäopas, joka tarjoaa helposti lähestyttävää materiaalia luovasta kirjoittamisesta kiinnostuneille nuorisotyöntekijöille. Olen laatinut opaskirjan omiin kokemuksiini perustuen sekä teoriakirjallisuuteen perehtyen ja sen avulla ratkaisujani perustellen. Nuorten parissa usein esiin nousevan työ- ja koulutuskonteksti oli luonteva valinta menetelmäoppaan teemaksi. Työtäni voisi kuvailla ammatilliseksi graduksi, sillä se on tehty vahvasti käytännöstä käsin ja ammentaa paljolti omasta ammattitaidostani. Työni on muodoltaan monimuotogradu, joka sisältää yhteensä kolme osaa. Ensimmäinen osa on johdanto ja perusteluni sille, miksi halusin tehdä juuri tällaisen työn. Seuraava osa käsittää käytännönläheisen menetelmäoppaan, jonka avulla kuka tahansa voi ottaa luovan kirjoittamisen osaksi omaa työtään, rakentaa luovankirjoittamisen työpajan tai poimia yksittäisen harjoituksen muiden menetelmien tueksi. Viimeinen osa kokoaa ajatuksiani yhteen ja pyrkii sekä teoriatiedon avulla että omiin kokemuksiini nojaten perustelemaan niitä ratkaisuja, joita olen menetelmäoppaassa tehnyt. Työni osoittaa, että luova kirjoittaminen on oivallinen menetelmä nuorten parissa käytettäväksi. Se toimii ajattelun apuvälineenä, keskustelun herättäjänä ja suunnan selkiyttäjänä. Luova kirjoittaminen tarjoaa syvyyttä, yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutteisuutta. Erityisen hyvin se soveltuu oman itsen tutkimiseen. Identiteetinrakentamiseen sekä itsetuntemuksen ja itsetunnon parantamiseen kirjoittaminen on mitä parhain työväline.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä voin kyllä lopettaa kun kaikki on valmiita" : tapaustutkimus terapeuttisen kirjoittamisen ja luovien menetelmien roolista syömishäiriöstä toipujan tukena.
Kailio, Jasmin (2019)Tutkielma on tapaustutkimus, jossa on viitteitä toimintatutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia syömishäiriöstä toipujien kokemuksia taideperustaiseen vertaisryhmään osallistumisesta, siinä syntynyttä taiteellista ... -
Luovat terapiat ja empaattisen kohtaamisen kaipuu suomalaisten mielisairaalamuistojen valossa
Maanmieli, Karoliina (Suomen Kirjallisuusterapiayhdistys, 2018)Tutkin suomalaisten mielisairaalamuistoja Muistoihin kaivertuneet tilat ‐hankkeessa. Muistelukeruuseen lähetetyt potilaiden muistot ovat suurelta osin häpeän ja traumantäyteisiä, vaikka positiivisiakin kokemuksia mahtuu ... -
"Orava pitäköön pyöränsä" : kirjallisuusterapia työuupumuksen ennaltaehkäisyssä – traumainformoitu näkökulma
Kortesoja, Sari (2022)Työstressin pitkittymisen myötä kehittyvä työuupumus on haaste nyky-yhteiskunnalle. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, miten kirjallisuusterapiaa voi hyödyntää työuupumuksen ennaltaehkäisyssä. Traumoilla on iso vaikutus ... -
Monialaiset taiteet identiteettityön välineinä yläkoulussa ja lukiossa – esimerkkinä kirjallisuusterapiasta inspiroituva sarjakuva
Auvinen, Elisa; Kontturi, Katja (Äidinkielen opettajain liitto, 2018) -
"Nämä tunteet on hyvä muistaa" : kirjoittaminen ja vuorovaikutus adoptiolapsen odotusta käsittelevissä blogeissa
Parviainen, Hanna (2009)JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tiedekunta – Faculty Humanistinen Laitos – Department Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos Tekijä – Author Hanna Parviainen Työn nimi – Title ”Nämä tunteet on hyvä muistaa.” Kirjoittaminen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.