Opetus- ja ohjaushenkilöstön tuen tarve työelämän muutoksessa: ammatillisen koulutuksen reformi
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän artikkelimuotoisen pro gradu – tutkielman tarkoitus on selvittää ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstön kokemusten kautta, millaista tukea ja lisäkoulutusta he tarvitsisivat työelämän muutoksessa. Muutoksena tässä yhteydessä oli 1.1.2018 voimaan astunut ammatillisen koulutuksen reformi, jonka toimesta uudistettiin niin lainsäädäntöä, rahoitusta kuin opetuskäytäntöjäkin. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin teema- ja avoimina haastatteluina syksyn 2017 aikana. Tutkimukseen osallistui toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetus- ja ohjaushenkilöstöä Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin alueelta yhteensä 417 henkilöä. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Opetus- ja ohjaushenkilöstö kokee tarvitsevansa tukea työelämän muutoksessa lisätietona ja -osaamisena, mutta tukea tarvitaan myös resursseina, positiivisena viestintänä ja avoimen keskustelun muodossa. Myös reformin myötä lisääntyvän työelämäyhteistyön kehittämiseen tarvitaan uusia innovaatioita ja toimintamalleja. Lisäkoulutukseen toivotut menetelmät tukevat sosiokonstruktiivisen oppimiskäsityksen mukaisia vuorovaikutuksellisia ja yhteisöllisiä oppimisen tapoja. Reformin toimeenpaneminen vaatii aikaa sopeutumiseen, mutta myös rakenteellisia muutoksia. Työelämän muutos vaatii kulttuurista muutosta koulutusorganisaation sisällä, ennen kuin se saadaan juurrutettua osaksi koulutuksen järjestäjän toimintatapoja. Tämä edellyttää opetus- ja ohjaushenkilöstöltä muutoksiin sopeutumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
”Ei semmosia yhden opiskelijan polkuja, vaan pieniä teitä” : opinto-ohjaajien kokemuksia ammatillisen koulutuksen reformista
Luume, Leila; Suokas, Elli-Noora (2019)Tutkimuksen aiheena oli opinto-ohjaajien kokemukset 2018 alkuvuodesta voimaan astuneen ammatillisen koulutuksen reformin tuomista muutoksista. Tutkimuksessa haluttiin selvittää ammatillisessa koulutuksessa toimivien ... -
Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022) -
Koulutuksen nivelvaiheiden ohjaukselliset jatkumo
Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Westermarck-seura, 2023) -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.