dc.contributor.advisor | Moisio, Olli-Pekka | |
dc.contributor.author | Mikkonen, Aino | |
dc.date.accessioned | 2018-06-08T10:24:33Z | |
dc.date.available | 2018-06-08T10:24:33Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58464 | |
dc.description.abstract | Tämän filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kriittisen ajattelun käsitteellä tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen kriittisen ajattelun kehittämiselle, mutta ei varsinaisia työvälineitä siihen, kuinka lasten kriittistä ajattelua voidaan käytännössä kehittää. Tarve kriittisen ajattelun kehittämiselle näyttää nyky-yhteiskunnassa olevan jatkuvasti kasvava, ja yhä nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kriittisen ajattelun käsitettä lähestytään kasvatusfilosofisesta näkökulmasta, ja tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä keinoja filosofiset keskustelumetodit tarjoavat tarpeen täyttämiseksi.
Tutkimuksen aineiston muodostavat tällä hetkellä käytössä oleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä kahden kasvatusfilosofin, Matthew Lipmanin ja Oscar Brenifierin metodeihin liittyvä aineisto. Tutkielman aineistona on käytetty myös UNESCO:n julkaisemaa kansainvälistä raporttia filosofian opetuksen tilanteesta. Kotimaista näkökulmaa tutkielmaan tuovat suomalaisten kasvatusfilosofien, Hannu Juuson ja Tuukka Tomperin kirjoitukset.
Kriittinen ajattelu ja sen kehittäminen näyttäytyvät tutkielmani aineiston valossa ajankohtaiselta ja tarpeelliselta. Filosofian oppiaineella on pitkä historia ajattelutaitojen kehittämisessä, jonka vuoksi tutkielman keskiössä on pedagogisen filosofian hyödyntäminen erityisesti alakouluikäisiä opettaessa. Tutkielmassa on esitelty kaksi keskustelua hyödyntävää opetusmetodia, joiden yhteys kriittisen ajattelun kehittymiseen voidaan todeta tutkielmassa esiin tuodun aineiston avulla. | fi |
dc.format.extent | 43 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | filosofiaa lapsille | |
dc.subject.other | pedagoginen filosofia | |
dc.title | Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806083119 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Filosofia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Philosophy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 201 | |
dc.subject.yso | kasvatusfilosofia | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | kriittinen ajattelu | |
dc.subject.yso | filosofia | |
dc.subject.yso | keskustelutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |