Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kriittisen ajattelun käsitteellä tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen kriittisen ajattelun kehittämiselle, mutta ei varsinaisia työvälineitä siihen, kuinka lasten kriittistä ajattelua voidaan käytännössä kehittää. Tarve kriittisen ajattelun kehittämiselle näyttää nyky-yhteiskunnassa olevan jatkuvasti kasvava, ja yhä nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kriittisen ajattelun käsitettä lähestytään kasvatusfilosofisesta näkökulmasta, ja tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä keinoja filosofiset keskustelumetodit tarjoavat tarpeen täyttämiseksi.
Tutkimuksen aineiston muodostavat tällä hetkellä käytössä oleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä kahden kasvatusfilosofin, Matthew Lipmanin ja Oscar Brenifierin metodeihin liittyvä aineisto. Tutkielman aineistona on käytetty myös UNESCO:n julkaisemaa kansainvälistä raporttia filosofian opetuksen tilanteesta. Kotimaista näkökulmaa tutkielmaan tuovat suomalaisten kasvatusfilosofien, Hannu Juuson ja Tuukka Tomperin kirjoitukset.
Kriittinen ajattelu ja sen kehittäminen näyttäytyvät tutkielmani aineiston valossa ajankohtaiselta ja tarpeelliselta. Filosofian oppiaineella on pitkä historia ajattelutaitojen kehittämisessä, jonka vuoksi tutkielman keskiössä on pedagogisen filosofian hyödyntäminen erityisesti alakouluikäisiä opettaessa. Tutkielmassa on esitelty kaksi keskustelua hyödyntävää opetusmetodia, joiden yhteys kriittisen ajattelun kehittymiseen voidaan todeta tutkielmassa esiin tuodun aineiston avulla.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24521]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pedagoginen draama ja filosofiaa lapsille : opettajan ja ryhmän toiminta
Puttonen, Jarmo (2002) -
Ammatillinen opettajankoulutus : pedagogista ajattelua vai muodollista pätevyyttä
Hatunen, Katja (2002) -
Käskysanat ja ajattelun taidot filosofian ylioppilaskokeessa
Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020) -
Filosofian ylioppilaskokeen kehityslinjoja 2015–2019
Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)Filosofian ylioppilaskoe on suoritettu syksystä 2016 lähtien sähköisesti. Samaan aikaan lukiofilosofiaan vaikutti toinen merkittävä muutos, kun valtioneuvoston vuonna 2014 vahvistamalle tuntijaolle perustuva Lukion ... -
Filosofian paikattomuudesta : mitä filosofia ei ole ja mitä se (ehkä) voisi olla
Pihlström, Sami (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2014)