University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kriittinen ajattelu alakoulussa : miten kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta

Thumbnail
View/Open
785.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkonen, Aino
Date
2018
Discipline
FilosofiaPhilosophy
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän filosofian pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä kriittisen ajattelun käsitteellä tarkoitetaan alakoululaisten opettamisessa, ja kuinka kriittistä ajattelua voidaan kehittää pedagogisen filosofian kautta. Perusopetuksen opetussuunnitelma nostaa esiin tarpeen ja tavoitteen kriittisen ajattelun kehittämiselle, mutta ei varsinaisia työvälineitä siihen, kuinka lasten kriittistä ajattelua voidaan käytännössä kehittää. Tarve kriittisen ajattelun kehittämiselle näyttää nyky-yhteiskunnassa olevan jatkuvasti kasvava, ja yhä nuorempien oppilaiden keskuudessa. Kriittisen ajattelun käsitettä lähestytään kasvatusfilosofisesta näkökulmasta, ja tutkielman tarkoituksena on tarkastella, mitä keinoja filosofiset keskustelumetodit tarjoavat tarpeen täyttämiseksi. Tutkimuksen aineiston muodostavat tällä hetkellä käytössä oleva perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, sekä kahden kasvatusfilosofin, Matthew Lipmanin ja Oscar Brenifierin metodeihin liittyvä aineisto. Tutkielman aineistona on käytetty myös UNESCO:n julkaisemaa kansainvälistä raporttia filosofian opetuksen tilanteesta. Kotimaista näkökulmaa tutkielmaan tuovat suomalaisten kasvatusfilosofien, Hannu Juuson ja Tuukka Tomperin kirjoitukset. Kriittinen ajattelu ja sen kehittäminen näyttäytyvät tutkielmani aineiston valossa ajankohtaiselta ja tarpeelliselta. Filosofian oppiaineella on pitkä historia ajattelutaitojen kehittämisessä, jonka vuoksi tutkielman keskiössä on pedagogisen filosofian hyödyntäminen erityisesti alakouluikäisiä opettaessa. Tutkielmassa on esitelty kaksi keskustelua hyödyntävää opetusmetodia, joiden yhteys kriittisen ajattelun kehittymiseen voidaan todeta tutkielmassa esiin tuodun aineiston avulla. ...
Keywords
filosofiaa lapsille pedagoginen filosofia kasvatusfilosofia alakoulu kriittinen ajattelu filosofia keskustelutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806083119

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pedagoginen draama ja filosofiaa lapsille : opettajan ja ryhmän toiminta 

    Puttonen, Jarmo (2002)
  • Ammatillinen opettajankoulutus : pedagogista ajattelua vai muodollista pätevyyttä 

    Hatunen, Katja (2002)
  • Käskysanat ja ajattelun taidot filosofian ylioppilaskokeessa 

    Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)
  • Filosofian ylioppilaskokeen kehityslinjoja 2015–2019 

    Perälä, Mika, Salmenkivi, Eero (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)
    Filosofian ylioppilaskoe on suoritettu syksystä 2016 lähtien sähköisesti. Samaan aikaan lukiofilosofiaan vaikutti toinen merkittävä muutos, kun valtioneuvoston vuonna 2014 vahvistamalle tuntijaolle perustuva Lukion ...
  • Filosofian paikattomuudesta : mitä filosofia ei ole ja mitä se (ehkä) voisi olla 

    Pihlström, Sami (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre