dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.author | Hanhikoski, Riina | |
dc.contributor.author | Riihijärvi, Jyri | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T06:58:24Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T06:58:24Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58374 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella intuitiota ja sen merkitystä ohjauksen kontekstissa. Näin se pyrkii myös toimimaan ohjauksen ja intuition kysymyksiä yhdistävänä puheenavauksena. Tutkimuksessa perehdytään intuition ilmiöön sekä yleisesti että asiantuntijuuden näkökulmasta ja tarkastellaan, miten intuitio näyttäytyy ohjaustilanteessa. Tutkimuskysymyksemme muotoilemme seuraavalla tavalla: Millainen merkitys ohjaajan intuitiolla on ohjaustilanteessa? Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja siinä on käytetty hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analyysiprosessissa on siis edetty hermeneuttisen kehän ideaa noudattaen. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisen review –tutkimuksen periaatteita.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaikka ohjaus ei kuulu perinteisiin asiantuntija-aloihin, monet asiantuntijaintuition näkökulmat soveltuvat myös ohjauksen tarkasteluun. Ohjaustilanteessa intuitio on väistämättä läsnä ja siihen liittyy sekä hyötyjä että riskejä. Intuition ymmärtäminen ja kehittäminen voivat auttaa ohjaajaa kohti kokonaisvaltaisempaa ja parempaa ohjausta. | fi |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ohjaustilanne | |
dc.subject.other | asiantuntijaintuitio | |
dc.title | Intuitio ohjaustilanteessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806063031 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | asiantuntijat | |
dc.subject.yso | intuitio | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvominen) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |