Intuitio ohjaustilanteessa
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella intuitiota ja sen merkitystä ohjauksen kontekstissa. Näin se pyrkii myös toimimaan ohjauksen ja intuition kysymyksiä yhdistävänä puheenavauksena. Tutkimuksessa perehdytään intuition ilmiöön sekä yleisesti että asiantuntijuuden näkökulmasta ja tarkastellaan, miten intuitio näyttäytyy ohjaustilanteessa. Tutkimuskysymyksemme muotoilemme seuraavalla tavalla: Millainen merkitys ohjaajan intuitiolla on ohjaustilanteessa? Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja siinä on käytetty hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analyysiprosessissa on siis edetty hermeneuttisen kehän ideaa noudattaen. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisen review –tutkimuksen periaatteita.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaikka ohjaus ei kuulu perinteisiin asiantuntija-aloihin, monet asiantuntijaintuition näkökulmat soveltuvat myös ohjauksen tarkasteluun. Ohjaustilanteessa intuitio on väistämättä läsnä ja siihen liittyy sekä hyötyjä että riskejä. Intuition ymmärtäminen ja kehittäminen voivat auttaa ohjaajaa kohti kokonaisvaltaisempaa ja parempaa ohjausta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29624]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opinto- ja HOPS-ohjauksesta urasuunnittelutaitojen vahvistamiseen ja ohjauspalvelujen laadun arviointiin
Vuorinen, Raimo; Virolainen, Maarit (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2017) -
Yksilöllinen kuntoutuslaitosjakso syntymästään kuulonäkövammaisen lapsen kehityksen tukena
Saarinen, Marita (2008) -
Digital transitions lifelong guidance : Rethinking careers practitioner professionalism
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021) -
Ongelmanratkaisua opinnäytteen äärellä - neuvot opinnäytteen ohjauksen vuorovaikutuksessa
Vehviläinen, Sanna (Prologos ry, Viestintätieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, 2014)Artikkelini tarkastelee neuvomista opinnäytteen ohjauksessa. Lähden liikkeelle dilemmasta: useissa ohjauksen käytännöissä esiintyy runsaasti ammattilaisen antamia neuvoja, vaikka ohjausmääritelmissä neuvomista kehotettaisiin ... -
Perceived challenges in implementing ICT in career services
Kettunen, Jaana (National Centre for Guidance in Education, 2018)Information and communication technology (ICT) has gradually gained a firm foothold within the field of guidance counselling. There is evidence of significant progress in integrating ICT into career services and related ...