Show simple item record

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorManu, Mari
dc.date.accessioned2018-06-06T06:19:55Z
dc.date.available2018-06-06T06:19:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58370
dc.description.abstractSuomalaisten tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaitoa mittaavassa PISA-testissä on kansainvälisesti yksi suurimmista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella, ilmenikö päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisissa taidoissa sukupuolieroja sekä sitä, kuinka paljon taidot ja sukupuoli olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, ennustivatko kognitiiviset taidot samalla tavalla sekä tyttöjen että poikien suoriutumista. Tutkimuksen aineisto on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa vuonna 2000 syntyneitä lapsia neljältä eri paikkakunnalta on seurattu vuodesta 2006 alkaen. Esikouluvuoden aikaisiin testeihin osallistui 1839 lasta. Heidän taitojaan arvioitiin fonologisessa tietoisuudessa, nopeassa nimeämisessä, kirjaintuntemuksessa ja sanavaraston laajuudessa. Yhdeksännellä luokalla heistä 1015 osallistui PISA-testiin. Aineiston analyysissä käytettiin kahden riippumattoman otoksen t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että tyttöjen fonologinen tietoisuus ja kirjaintuntemus olivat merkitsevästi paremmat ja että he odotetusti menestyivät poikia paremmin PISA-testissä. Kaikki kognitiiviset taidot olivat yhteydessä suoriutumiseen PISA-testissä, ja yhdessä sukupuolen kanssa ne selittivät siitä 19,7 %. Sekä tyttöjen että poikien menestystä ennustivat nopea nimeäminen ja sanavaraston laajuus. Sen sijaan kirjaintuntemus osoittautui merkitsevästi ennustavaksi vain pojille. Tutkimus osoitti, että yhdeksännen luokan lukutaitoa voidaan ennustaa jo esikouluvuoden kognitiivisten taitojen perusteella.fi
dc.format.extent38
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleKindergarten-age Cognitive Skills as Predictors of Reading Comprehension Assessed by PISA Reading
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806063028
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosukupuolierot
dc.subject.ysokognitiiviset taidot
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoPISA-tutkimus
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysogender differences
dc.subject.ysocognitive skills
dc.subject.ysoliteracy
dc.subject.ysoProgramme for International Student Assessment
dc.subject.ysoreading comprehension
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright