Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.advisorValleala, Ulla Maija
dc.contributor.authorPesu, Johanna Mari
dc.date.accessioned2018-06-01T09:43:04Z
dc.date.available2018-06-01T09:43:04Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58279
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä olevissa, yhteensä kuudessa, yhteiskuntaopin oppikirjassa. Yhteiskuntaoppi on alakoulussa uusi oppiaine, eikä siihen liittyvää tutkimusta ole käsitykseni mukaan aiemmin tehty. Oppikirja-analyysi antaa tärkeää lisäarvoa käytössä olevan oppimateriaalin sisällön arvioimiseen ja auttaa samalla havainnoimaan tulevaisuuden kehittämistarpeita. Kyseessä on laadullinen oppikirjatutkimus, joka on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Analyysin teemat nousivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yhteiskuntaopin oppiaineen sisältöalueista. Oppikirjat valikoituivat tutkimusaineistoksi, koska niillä on tärkeä rooli suomalaisessa koulussa ja niitä käytetään paljon osana opetusta. Tutkimukseni perusteella oppikirjat antavat keskeiset tiedot demokratiasta ja kuvaavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ottaen huomioon erilaiset vähemmistöt. Kirjoissa tuotiin esille lakeihin perustuvia oikeuksia ja velvollisuuksia. Tämä tehtiin erityisesti lapsen oikeuksien näkökulmasta. Kirjat aktivoivat harjoittelemaan oman mielipiteen sanomista eri foorumeilla ja vastuun ottamista yhteisistä asioista. Yhteiskuntaopin opetus jo alakoulussa on käsitykseni mukaan edistysaskel. Oppikirjat antavat demokratiaopetukselle hyvän pohjan. Tärkeää opetuksessa on välittää toisia kunnioittava asenne ja kriittinen ymmärrys muuttuvasta maailmasta.fi
dc.format.extent106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheraktiivinen kansalaisuus
dc.subject.otheroppikirjatutkimus
dc.titleDemokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806012983
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoyhteiskuntaoppi
dc.subject.ysodemokratia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot