Monikulttuurisuus islamin oppikirjoissa
Tässä tutkielmassa tarkastellaan monikulttuurisuutta islamin alakoulun oppikirjoissa. Tarkoituksena on selvittää, miten oppikirjoissa käsitellään monikulttuurisuutta muiden uskontojen näkökulmasta ja miten perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014) kuvatut muihin uskontoihin liittyvät sisällöt toteutuvat oppikirjoissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, miten oppikirjoista esiin nousevat monikulttuurisuuteen liittyvät sisällöt tukevat kulttuurisen kompetenssin kehittymistä.
Tutkimusaineistona on kolme islamin oppikirjaa oppikirjasarjasta Salam – islamin polku. Tutkimuksen teoriaosassa määritellään monikulttuurisuutta ja tarkastellaan sen näkymistä koulukontekstissa. Lisäksi teoriaosassa perehdytään uskonnonopetuksen kehitykseen sekä islamin opetuksen erityispiirteisiin. Tutkimusmenetelminä toimivat sisällönanalyysi ja diskurssianalyysi. Tutkimusaineistosta nousevat merkitykset jäsennetään teoreettisten käsitteiden avulla kollektiivisiksi merkitysrakenteiksi ja niitä kuvaaviksi diskursseiksi.
Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että monikulttuurisuus on läsnä kaikissa alakoulun oppikirjoissa, mutta oppikirjojen välillä on eroja siinä, miten monikulttuurisuutta kuvataan ja millaisia merkityksiä se saa. Vallitsevat monikulttuurisuusdiskurssit oppikirjoissa ovat kirjojen kansojen diskurssi sekä erojen tekemisen diskurssi. Kirjojen kansojen diskurssin näkyminen oppikirjoissa nousi suoraan opetussuunnitelman (2014) sisällöistä, mutta erojen tekemisen diskurssille ei löydy pohjaa opetussuunnitelmasta. Kulttuurisen kompetenssin kehittymistä tuetaan oppikirjoissa ainoastaan islamin ja kristinuskon välillä, sillä muiden uskontojen käsittely on kirjassa marginaalissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
Pesu, Johanna Mari (2018)Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä ... -
Kulttuurinen moninaisuus peruskoulun suomi toisena kielenä -oppikirjoissa
Berg, Heidi (2017)Kulttuurinen moninaisuus on osa jokaista yhteiskuntaa. Tutkimusten mukaan sillä, miten kulttuurista moninaisuutta kuvataan oppikirjoissa, on vaikutusta oppilaiden asenteisiin kulttuurista moninaisuutta kohtaan sekä heidän ... -
Tuntematon Musta Afrikka : 'neekerit' kansakoulun maantiedon oppikirjoissa 1920-luvulla
Lyytikäinen, Mari (2003) -
Kirjoittamaton kirja, kirjoitettu kirja ja luonnonkirja : planetaariset ilmiöt teksteinä ja kuvina peruskoulun ja lukion oppikirjoissa
Ojala, Jorma (Jyväskylän yliopisto, 1997) -
Latina- ja kreikkakerho esimerkkinä kielellis-kulttuurisen kompetenssin edistämisestä harrastustoiminnalla
Helenius, Visa; Sarvi, Anneli; Virtanen, Matti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Käsittelemme kirjoituksessamme Turun yliopiston tiloissa toimivan Latina- ja kreikkakerhon toimintaa sekä sen hyödyllisyyttä kielten ja kulttuurien opiskeluun liittyen. Näkemyksemme on yhteydessä kielellis-kulttuurisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.