Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
Tutkielman tehtävänä on selvittää, miten yhteiskuntavastuu arvotetaan elintarviketeollisuudessa. Tapaustutkimuksen kohteena on elintarvikealan toimija Snellman Oy Ab. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen, ja mitä he ajattelevat Snellmanin Lihanjalostuksen tuotteiden vastuullisuudesta. Tarkoituksena on tarkastella, tuoko vastuullisuus lisäarvoa yrityksen brändiin, ja kuinka kuluttajat arvottavat vastuullisuuden osana ostopäätöksiään.
Tutkittavaa aihetta on jäsennelty teemojen yhteiskuntavastuu, vastuullinen kuluttaminen, elintarviketeollisuuden yhteiskuntavastuu sekä brändi-identiteetin ja brändi-imagon kautta.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen aineiston muodostaa kuluttaja- ja asiantuntijahaastattelut. Kuluttajahaastatteluita on kymmenen ja asiantuntijahaastatteluita kaksi.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuu laajana käsitteenä on hankala määritellä, niin yritysten kuin kuluttajien toimesta. Sosiaalisen vastuun teemat olivat helpoimpia yhteiskuntavastuuta määriteltäessä. Kuluttajat mieltävät yhteiskuntavastuun elintarviketeollisuudessa ruuan puhtautena, henkilöstön hyvinvointina ja paikallisen hyvinvoinnin tukemisena. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että vastuullisuudella ei nähdä olevan merkitystä ostopäätöstä tehdessä. Vastuullisuus on kuitenkin nouseva trendi nuorten kuluttajien keskuudessa. Vastuullisuuden nähdään muodostavan lisäarvon yrityksen tuotteisiin, ja sitä myöden myös Snellmanin brändiin. Snellman pyrkii vastuulliseen brändi-identiteettiin luomalla mielikuvaa laadukkaista ja lisäaineettomista tuotteista. Erityisesti sidosryhmien hyvä kohtelu sekä ympäristövastuu ja eläinten hyvinvointi nähdään Snellmanilla tärkeänä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti yhteisen arvon tuottamista? : K-kauppiaiden ja S-ryhmän marketpäälliköiden näkemyksiä vastuullisuudesta
Kähö, Tiina (2012)Tässä työssä tarkastellaan päivittäistavarakaupan vastuullisuutta Porterin ja Kramerin (2011) Shared Value (Suom. yhteisen arvon tuottaminen) -mallin kautta. Tutkimuksen kohteena on kaksi Suomen suurinta päivittäistavaraketjua, ... -
Yrityksen vastuullinen viestintä - jaettu vastuu vai johdon propagandaa?
Havu, Elina (2012)Yhteiskuntavastuusta on viime vuosien aikana muodostunut teema tai jopa trendikäs ilmiö, joka on saanut organisaatiot muun muassa kehittämään raportointikäytäntöjään, osallistumaan yhteisöjen tukemiseen sekä panostamaan ... -
Koosta riippumatta : mikro- ja pienyritysten näkemyksiä yhteiskuntavastuusta
Sihvo, Ria (2015)Tutkielman tarkoituksena on selvittää eri alojen mikro- ja pienyritysten ajatuksia vastuullisesta liiketoiminnasta ja yhteiskuntavastuusta. Tutkimuskysymyksiä on yksi: Millaisia tekoja ja asioita yritykset pitävät omassa ... -
Yritysvastuu ja verot : yrityksen ja sidosryhmien näkemyksiä
Aaltonen, Vilma (2021)Verot on viime vuosien aikana liitetty osaksi yritysvastuun arviointia ja kiinnostus yritysten verojärjestelyjä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään sekä yrityksen että sidosryhmien näkemyksiä ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...