dc.contributor.advisor | Sume, Helena | |
dc.contributor.author | Luoma, Päivi | |
dc.contributor.author | Mättö, Taina | |
dc.date.accessioned | 2018-05-31T05:08:51Z | |
dc.date.available | 2018-05-31T05:08:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58227 | |
dc.description.abstract | Luoma Päivi ja Mättö Taina 2018. Kohtaamisia ja kipupisteitä. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Jyväskylän yliopisto. 81 sivua.
Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä monikulttuuristen perheiden kanssa. Tarkoituksena on selvittää, mitä kulttuurisensitiivisyys ja interkulttuurinen kompetenssi tarkoittavat kasvatusyhteistyössä ja minkälaisia valmiuksia ne edellyttävät lastentarhanopettajalta. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa on vielä suhteellisen uusi asia varhaiskasvatuksessa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa etelä-suomalaista lastentarhanopettajaa kahdessa ryhmähaastattelussa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksissa keskeisiksi tekijöiksi onnistuneessa kasvatusyhteistyössä osoittautuivat lastentarhanopettajan sitoutuneisuus, positiivinen kiinnostus erilaisuutta ja erilaisia kulttuureja kohtaan sekä halu oppia uutta. Tiedostava asenne, tietoinen toiminta monikulttuurisessa yhteistyössä sekä kyky reflek-toivaan työotteeseen vahvistavat lastentarhanopettajan kulttuurisensitiivisyyttä ja interkulttuurista kompetenssia. Tutkimuksen perusteella voidaan pitää tärkeänä, että lastentarhanopettaja saa työnsä tueksi riittävästi koulutusta ja hänel-lä on mahdollisuus käydä reflektiivistä pohdintaa työyhteisössään. Lisäksi tarvitaan tahtoa ja herkkyyttä kohdata erilaisuutta sekä kykyä pohtia omia arvoja ja kasvatuskäsityksiä. Oppimisen tulee tapahtua myös ajattelun ja tunteiden tasolla.
Asiasanat: Kasvatusyhteistyö, varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, kulttuurisensitiivisyys, interkulttuurinen kompetenssi, reflektiivinen työote | fi |
dc.format.extent | 81 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.other | kulttuurisensitiivisyys | |
dc.subject.other | interkulttuurinen kompetenssi | |
dc.subject.other | reflektiivinen työote | |
dc.title | Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805312924 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | monikulttuurisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kohtaaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |