Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien parissa käytetty aika on lisääntynyt koko 2000-luvun ajan, ja sosiaalista mediaa käyttävät lähes kaikki nuoret. Sosiaalisessa mediassa kuten verkossakin luetaan ja tuotetaan paljon tekstejä. Kaunokirjallisuuden lukemisen vähentyessä arvellaan lukemiseen käytetyn kokonaisajan jopa kasvaneen, jos siihen otetaan mukaan näytöltä ja ruudulta tapahtuva lukeminen. Kuitenkin etenkin poikien vähentynyt kirjallisuuden lukeminen on syytä ottaa vakavasti, koska sillä voi olla jopa yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Tutkielman tarkoituksena on kyselyn avulla kartoittaa, millaisia ovat nuorten vapaa-ajan lukemisen sisällöt ja kuinka aktiivista lukeminen on. Tavoitteena on tutkia myös sitä, kuinka lukeminen jakaantuu perinteisten painotuotteiden ja sähköisen lukemisen kesken. Nuorten lukemisesta on olemassa paljon tutkimustietoa (mm. PISA-tutkimukset 2000-luvulla), joihin peilaten voidaan arvioida lukemisessa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto koostuu maalaiskaupungin peruskoulun viimeistä luokkaa käyville oppilaille tehdyn kyselyn vastauksista.
Tämän tutkimuksen perusteella voi todeta, että nuoret lukijat suosivat kaunokirjallisuutta edelleen painotuotteina, mutta tietokirjallisuuden ja sanomalehtien lukemisessa verkon merkitys kasvaa. Iltapäivälehtiä luetaan pääosin verkossa. Valtaosa nuorista ei ole valmis luopumaan painetuista kirjoista ja lehdistä kokonaan. Etenkin painetun kirjan arvostus on edelleen korkea siitä huolimatta, että varsinkin kirjallisuuden lukeminen on laskussa. Kirja on miellyttävä esine, ja pelkästään näytöltä tapahtuvaa lukemista pidetään rasittavana. Vaikka tutkimusaineiston nuorille on luettu paljon heidän lapsuudessaan, ei lukemisella näyttäisi olevan positiivista yhteyttä ainakaan tyttöjen lukemisaktiivisuuteen, poikien osalta asia vaatisi jatkoselvittelyä (vrt. tämän tutkimuksen pieni aineisto). Lukemiseen nuoria kannustavat parhaiten tekstit, joita he voivat itse valita.
Tämän tutkimuksen mukaan tytöt ovat aktiivisempia sekä kirjallisuuden sekä lehtien lukijoita kuin pojat. Myös tyttöjen lukemisen lajiskaala on laveampi kuin poikien. Sosiaalista mediaa käyttävät lähes kaikki nuoret, ja käyttöaste on korkea sekä tytöillä sekä pojilla. Suosituimpia sovelluksia ovat ne, joiden kautta ollaan vuorovaikutuksessa ystävien kanssa (mm. Facebook ja Snapchat).
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ... -
Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? : näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen
Hankala, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Lukemisen harrastaminen lasten ja nuorten kokemana
Lähteelä, Johanna; Kauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (Turun yliopisto / Rauman normaalikoulu, 2019) -
Tekstinymmärtäminen ja sen opettaminen : mitä tekstinymmärtäminen opettajien mielestä on ja miten he sitä opettavat?
Laitinen, Hannamari; Nuuhkarinen, Päivi (2003)