E-portfolioprosessi varhaiskasvatustieteen opiskelijoiden oman osaamisen tunnistamisen välineenä
Date
2018E-portfoliota käytetään maailmanlaajuisesti paljon opiskeluvälineenä erityisesti korkeakouluopinnoissa. E-portfolion käyttö vaatii perinteiseen opiskeluun verrattuna erilaista lähestymistapaa ja haastaa opiskelijoita ottamaan vastuun omasta oppimisestaan. Parhaimmillaan e-portfolion käyttö opintojen aikana jatkuu työelämään sekä tukee opiskelijan elinikäistä oppimista. E-portfolion käyttö vaatii kuitenkin tukea, etteivät sen hyödyt jää saavuttamatta. Tämän tutkimuksen päämääränä oli selvittää, kuinka Jyväskylän yliopiston varhaiskasvatustieteen oppiaineessa ensimmäistä kertaa käytössä ollut e-portfolio on otettu vastaan opiskelijoiden keskuudessa, miten sitä on käytetty, millaisena se on koettu ja minkälaisia kehityskohteita e-portfolion käytöstä on löydetty. Päätutkimustehtäväksi nousi e-portfolion kehittämisehdotusten esittäminen opiskelijoilta kerätyn aineiston pohjalta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tausta-aineistoa kerättiin kyselylomakkeella, jonka perusteella valikoitiin kuusi haastateltavaa puolistrukturoituun teemahaastatteluun. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysin menetelmää käyttäen. Haastatteluaineiston perusteella selvisi, että e-portfoliossa ja erityisesti sen käytön ohjauksessa on kehitettävää. Opiskelijat käyttävät e-portfoliota lähinnä materiaalipankkina, ja haastateltavat kuvaavat e-portfolion käyttöön tarvittavan motivaation puutetta. Opiskelijat näkevät e-portfolion hyödyllisenä välineenä sekä opintoja että työelämää varten, mutta tiedostavat hyötyjen toteutuvan vain aktiivisen käytön seurauksena. Vaikuttaa ilmeiseltä, etteivät opiskelijat osaa käyttää e-portfoliota saavut- taakseen kaikkia sen käytöstä seuraavia hyötyjä. E-portfolion kehittämishaasteina tulevat olemaan opiskelijoiden e-portfolion käyttötaitojen vahvistaminen sekä e-portfoliotyöskentelyn ohjauksen kehittäminen opiskelijoiden tarpeita paremmin vastaavaksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
E-portfolio yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentajana
Liinamaa, Tarja; Isotalo, Susanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Suvanto, Marja; Tamminen, Olli; Kokkonen, Anna Mari (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2022)Varhaiskasvatuksen työelämässä on ajankohtainen tarve koulutetuille varhaiskasvatuksen opettajille. Varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan vielä tällä hetkellä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Vastavalmistuvilla ... -
IAEVG:n 46. kansainvälinen konferenssi, 28.-30.6.2023 Haag, Alankomaat
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Ohjausalan kansainvälisen keskusjärjestön IAEVG:n konferenssi (28.-30.6.2023) toteutettiin hybridinä, eli siten, että osallistuminen oli mahdollista niin paikan päällä kuin verkossakin. Konferenssin järjestäjinä toimivat ... -
Analysing students’rating of the SLP Digitally Competent Educators
Bastos, Glória; Cendon, Eva; Firat, Mehmet; Günes, Aysun; Hiltunen, Leena; Juutinen, Sanna; Kananen, Päivi; Uotinen, Virpi; Zarebski, Magda (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)This article uses student feedback to examine the perspective of participants in the short learning programme (SLP) pilot Digitally Competent Educators (DCE). This SLP was targeted at the continuous professional development ... -
Mentors’ Perceptions of Mentoring as a Process of Learning and Knowledge Creation
Maunula, Minna; Maunumäki, Minna; Lähdesmäki, Sirkku; Kantola, Jenni (Infonomics Society, 2023)The mentoring process aims to promote learning and competence and support professional growth. The mentoring process inherently includes elements of learning. However, mentoring is not viewed from the perspective of learning ... -
New Scenes for Career Guidance -konferenssi (31.5-1.6.2023)
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Uusia näkymiä ohjaukselle (New Scenes for Career Guidance) oli teemana, kun eurooppalaiset ohjausalan asiantuntijat kokoontuivat touko-kesäkuun vaihteessa Tukholmassa järjestettyyn konferenssiin. Tilaisuuden tavoitteena ...