User Experience of HTTP Cookie Banners
Tämä tutkielma keskittyy evästebannereiden käyttäjäkokemukseen, ja tarkoituksena on selvittää, millainen tai millaiset lainsäädäntöä noudattavat evästebannerit tarjoavat parhaan kokemuksen käyttäjille. Evästeet ovat pieniä tiedostoja, jotka sisältävät tietoa verkkosivustojen käyttäjistä ja heidän toiminnastaan. Ne keksittiin alunperin jo 1990-luvulla, ja ovat nykyään käytössä lähes jokaisella verkkosivustolla. Kaikki verkkosivustot, joilla on eurooppalaisia kävijöitä, ovat velvoitettuja informoimaan käyttäjiään sivun käyttämistä evästeistä sekä hankkimaan käyttäjiltä luvan muiden evästeiden kuin välttämättömien evästeiden käyttöön. Tämä tapahtuu yleensä evästebannereiden avulla. Evästebannerit ovat pieniä bannereita, jotka ponnahtavat esiin käyttäjän vieraillessa verkkosivustolla ensimmäistä kertaa. Niistä on ollut hyvin vähän tutkimusta, eikä ole selvää tietoa siitä, millainen banneri tarjoaa parhaan kokemuksen käyttäjille. Tässä tutkielmassa analysoitiin Euroopan suosituimpia verkkosivustoja, jotta pystyttiin selvittämään, millaisia evästebannereita käytetään eniten. Tuloksena oli kolme erilaista banneria, joiden käyttäjäkokemusta arvioitiin kyselyn avulla. Tuloksista selvisi, että käyttäjäkokemus on selvästi parempi, jos käyttäjä pystyy hylkäämään evästeet suoraan bannerista. Lisäksi selvisi, että käyttäjäkokemuksen näkökulmasta verkkosivustojen kannattaisi aina käyttää yhtä kahdesta banneri-vaihtoehdosta riippuen sivuston käyttäjistä. Tutkimustulokset tarjosivat myös motivaatiota lisätutkimukselle yritysten ja yksilöiden välisestä kommunikaatiosta yksityisyyteen liittyen.
...
This study focuses on the user experience of cookie banners, with an aim to find a legitimate cookie banner or banners that provide the best experience for users. HTTP cookies are little pieces of information, that track the activity of website visitors. They have been around since the 1990’s and are nowadays used by al-most every website. All websites with European visitors are required to inform their users about the site’s cookie usage and acquire user consent to use any other cookies than strictly necessary ones. This is usually done with cookie banners, which are little banners that pop up when the user first visits the web-site. There has been little research about cookie banners, and no clear under-standing of what kind of banner offers the best user experience. An analysis of the top European websites was done to narrow down the most used types of cookie banners, resulting in three types of banners. Next, a survey was con-ducted to study the immediate user experience of these banners. The results revealed that having the option to reject cookies straight on the banner clearly enhances its user experience, and that from a user experience perspective, web-sites should always use one of two types of banners depending on their users. In addition, the results provided implications for a wider discussion around privacy communication between businesses and users.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Online marketing for the cookieless future in Finland
Koskela, Tiia (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia uutta ilmiötä: tulevaisuus ilman kolmannen osapuolen evästeitä. Tutkielmassa tutkittiin yksityisyydensuojan kehitystä verkossa, sisältäen yleisen tietosuoja-asetuksen ... -
Käyttäjän evästevalinnat ja niiden vaikutus yksityisyydensuojaan
Arkko, Miia (2024)Evästebannereiden käyttö on yleistynyt viime vuosina runsaasti eurooppalaisten lakien vaatiessa kysymään käyttäjän informoidun suostumuksen valinnaisten evästeiden käyttöön. Evästeiden avulla toteutetaan nykyään paitsi ... -
User expectations, use experiences and continued adoption of a mobile secure communication application
Kari, Tuomas; Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Kettunen, Eeva (MCIS, 2018)The importance of secure communication between employees in enterprises and governmental organizations as well as technologies to support that has increased tremendously over the past years. This study examines the user ... -
CCTV-Exposure: System for Measuring User’s Privacy Exposure to CCTV Cameras
Turtiainen, Hannu; Costin, Andrei; Hämäläinen, Timo (Springer International Publishing, 2022)In this work, we present CCTV-Exposure – the first CCTV-aware solution to evaluate potential privacy exposure to closed-circuit television (CCTV) cameras. The objective was to develop a toolset for quantifying human exposure ... -
HTTP evästeiden uhkat tietosuojaselosteiden näkökulmasta
Salonen, Sari (2022)Teknologian kehittyminen ja internetin vahva läsnäolo jokapäiväisessä elämässämme on tuonut mukanaan paljon meitä hyödyttäviä lisäpalveluita ja asioita, mutta myös uhkia yksityisyydellemme. Verkkosivustojen ja palveluiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.