Mobiilimaksujärjestelmien käyttäjäkokemus
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Mobiilimaksuteknologiat ovat uusi, perustavanlaatuinen ilmiö, joka tulee muuttamaan rahoitusmarkkinoita pysyvästi. Uudenlaiset teknologiat mahdollistavat erilaisten maksujen suorittamisen mobiililaitteella helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti. Mobiilimaksuteknologiat voidaan jakaa karkeasti lähimaksu- ja etämaksuteknologioihin. Uusimpana innovaationa markkinoille on tullut mobiililompakko, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisten maksutapahtumien suorittamisen samalla järjestelmällä. Mobiililompakkoon voidaan myös sisällyttää muita henkilökohtaisia tietoja, kuten erilaisia tunnuslukuja sekä etukortteja.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan erilaisia mobiilimaksujärjestelmiä käyttäjäkokemuksen näkökulmasta. Mobiilimaksaminen on ilmiönä vielä melko uusi, joten tehty tutkimus pohjautuu yleistettyihin havaintoihin rajoitetusta, varhaisten käyttäjien käyttäjäryhmästä. Tehdyissä tutkimuksissa keskitytään myös paljon tutkimaan käyttöönottoa ja omaksumista, sillä se hyvin ajankohtainen vaihe sovelluspohjaisille mobiilimaksujärjestelmille. Peilataan myös yleisesti mobiilimaksusovellusten käyttäjäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä mobiilimaksamisen kontekstiin.
Tutkimukset osoittivat, että tärkeimpinä tekijöinä mobiilimaksusovellusten käyttäjäkokemuksesta puhuttaessa nousivat helppokäyttöisyys, koettu hyödyllisyys sekä turvallisuus ja luottamus. Erityisesti turvallisuus korostui, verrattuna muihin mobiilisovelluksiin, sillä mobiilimaksujärjestelmät sisältävät paljon henkilökohtaista dataa käyttäjästään.
Tämä kandidaatin tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se pohjautuu Google Scholarista löytyviin tutkimusartikkeleihin. Hakusanoina on käytetty esimerkiksi mobile payment services, mobile wallet, user experience sekä mobile payment adoption. Tutkimusartikkelit toivat hyvin esille mobiilimaksujärjestelmien tutkimukseen liittyviä haasteita, esimerkiksi käyttäjäryhmän rajallisuus sekä lyhyt käyttöjakso.
...
Mobile payment technologies are a new fundamental phenomenom, that will
change the financial market permanently. New technologies make it possible to
make different payments on a mobile device easily, quickly and cost-effectively.
Mobile payment technologies can be roughly divided into proximity payments
and remote payments. The latest innovation on the market is mobile wallet,
which allows for a variety of payment transactions with same system. Mobile
wallet can also include other personal information, such as different key figures
and front-end cards.
This study looks at various mobile payment systems from a user experience
perspective. Mobile payment is still a quite new phenomenom, so the study is
based on a generalized observations of a limited user group of early users. The
studies carried out also focus heavily on the deployment and adoption as it is a
very timely step for mobile payment systems. They also commonly mirror the
factors affecting the user experience of the mobile payment applications in the
mobile payment context.
The research shows that the most important factors conserning the user experience
of mobile payment applications were ease of use, perceived utility, security
and trust. Especially security was emphasized, compared to other mobile
applications, because the mobile payment systems include lots of personal data
of their users.
This bachelor’s thesis was conducted as a literar review based on the research
articles from the Google Scholar. Key words used have been for example
mobile payment services, mobile wallet, user experience and mobile payment
adoption. The research articles highlighted the challenges emerged in the research
of mobile payment systems.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Factors inhibiting the adoption intention of digital payment platforms
Shaikh, Aijaz A.; Liébana Cabanillas, Francisco J.; Glavee-Geo, Richard (Routledge, 2023)The aim of this study was to investigate how specific functional and psychological barriers can lead people to negatively perceive the value of mobile payment platforms, which could serve as an obstacle to their intention ... -
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Mobiilimaksamisen omaksuminen suomalaisen kuluttajan näkökulmasta
Laaksonen, Teemu (2022)Tässä tutkielmassa perehdytään mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttaviin tekijöihin suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa halutaan ymmärtää, mitkä mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät suomalaiset ... -
What affects the intention to change information security behavior when using biometric authentication in mobile payments?
Väli-Klemelä, Ainohelena (2021)Mobiilimaksut ja mobiilimaksusovellusten käyttö ovat lisääntyneet merkittävästi viime vuosina. Käyttäjät käyttävät erityyppisiä tunnistautumismenetelmiä mobiilimaksujen suorittamiseen, mukaan lukien biometrinen tunnistautuminen. ... -
Mobiilimaksamisen esteet, riskit ja hyödyt päivittäistavarakaupassa
Kukkonen, Jaana (2022)Käteisen käytön vähentymisen myötä muut maksutavat yleistyvät. Maailman tapahtumien ja maksutapoihin liittyvät muutostrendit ohjaavat ihmisten käyttämiä maksutapoja. Mobiilimaksaminen on Suomessa edelleen vähäistä, mutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.