Show simple item record

dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorVarpula, Maija
dc.date.accessioned2018-05-25T05:44:26Z
dc.date.available2018-05-25T05:44:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58084
dc.description.abstractTämän kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen ääntämiseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta ääntämistapaa, suomenruotsia ja riikinruotsia. Tarkoituksena on selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat oppituntien ääntämisen opetuksen ja onko yleisen ääntämisen tai ääntämisvarianttien opettamisella vaikutusta ruotsin kielen oppimismotivaatioon. Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeena internetissä maaliskuussa 2018. Kohderyhmänä toimi opiskelijoita yhdestä pohjanmaalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui 231 opiskelijaa. Lomake sisälsi kysymyksiä liittyen ääntämisen merkitykseen opetuksessa sekä vertailukysymyksiä suomenruotsista ja riikinruotsista, joissa kartoitettiin opiskelijoiden asenteita näihin kahteen ääntämistapaan. Tutkimusaineisto on analysoitu sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimus osoittaa, että lukiolaiset haluaisivat oppia sekä suomenruotsia että riikinruotsia. Oppilaat kokivat, että suomenruotsin ja riikinruotsin eroja ei käsitellä tarpeeksi opetuksessa, mikä vaikuttaa oppilaiden valintaan oman ääntämisen kehityksessä. Tytöt sekä alakoulussa ruotsin aloittaneet opiskelijat olivat motivoituneempia oppimaan ääntämistä kuin pojat ja yläkoulussa ruotsin opiskelun aloittaneet. Kokeneemmat ruotsin opiskelijat kokivat, että eri ääntämisvarianttien opettaminen vaikuttaisi positiivisesti ruotsin kielen puhevarmuuteen.fi
dc.format.extent30
dc.language.isosv
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherfinlandssvenska
dc.subject.otherspråkattityder
dc.titleRikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805252756
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysosuomenruotsi
dc.subject.ysoääntäminen
dc.subject.ysoruotsinruotsi
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright