Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
Tämän kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen ääntämiseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta ääntämistapaa, suomenruotsia ja riikinruotsia. Tarkoituksena on selvittää, miten lukio-opiskelijat kokevat oppituntien ääntämisen opetuksen ja onko yleisen ääntämisen tai ääntämisvarianttien opettamisella vaikutusta ruotsin kielen oppimismotivaatioon.
Tutkimus on toteutettu kyselylomakkeena internetissä maaliskuussa 2018. Kohderyhmänä toimi opiskelijoita yhdestä pohjanmaalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui 231 opiskelijaa. Lomake sisälsi kysymyksiä liittyen ääntämisen merkitykseen opetuksessa sekä vertailukysymyksiä suomenruotsista ja riikinruotsista, joissa kartoitettiin opiskelijoiden asenteita näihin kahteen ääntämistapaan. Tutkimusaineisto on analysoitu sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin menetelmin.
Tutkimus osoittaa, että lukiolaiset haluaisivat oppia sekä suomenruotsia että riikinruotsia. Oppilaat kokivat, että suomenruotsin ja riikinruotsin eroja ei käsitellä tarpeeksi opetuksessa, mikä vaikuttaa oppilaiden valintaan oman ääntämisen kehityksessä. Tytöt sekä alakoulussa ruotsin aloittaneet opiskelijat olivat motivoituneempia oppimaan ääntämistä kuin pojat ja yläkoulussa ruotsin opiskelun aloittaneet. Kokeneemmat ruotsin opiskelijat kokivat, että eri ääntämisvarianttien opettaminen vaikuttaisi positiivisesti ruotsin kielen puhevarmuuteen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5401]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rikssvenska eller finlandssvenska? Attityder till uttal bland finskspråkiga gymnasister
Varpula, Maija (2018)Tämän kandidaatin tutkielma on sosiolingvistinen tutkimus suomenkielisten lukiolaisten asenteista ruotsin kielen ääntämiseen. Tutkimuksessa on erityisesti painotettu ruotsin kielen kahta ääntämistapaa, suomenruotsia ja ... -
Durationsförhållandena i finskspråkiga gymnasisters uttal av L2-svenska : hur relaterar de till begripligheten?
Heinonen, Henna (Uppsala universitet, 2019) -
Prosody and fluency of Finland Swedish as a second language : Investigating global parameters for automated speaking assessment
Kallio, Heini; Kautonen, Maria; Kuronen, Mikko (Elsevier BV, 2023)This study investigates prosody and fluency of Finland Swedish as a second language (L2). The main objective is to investigate global measures of prosody and fluency as predictors of overall oral proficiency, fluency, and ... -
Utbytestidens inverkan på attityder till rikssvenska och finlandssvenska
Turpeinen, Kati (2011)Tutkielman tavoitteena oli selvittää kuinka vaihtoaika Ruotsissa vaikuttaa asenteisiin suomenruotsia ja riikinruotsia kohtaan. Halusin selvittää myös syitä mahdollisiin asennemuutoksiin. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja ... -
Suomenkielisten lukiolaisten L2-ruotsin ääntäminen ja sen ymmärrettävyys
Heinonen, Henna (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021)Lektio soveltavan kielitieteen oppiaineeseen sijoittuvan väitöskirjan tarkastustilaisuudessa Jyväskylän yliopistossa 24.10.2020.