dc.contributor.advisor | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Salminen, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T09:11:42Z | |
dc.date.available | 2018-05-14T09:11:42Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1870331 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57957 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Salminen, Tanja. 2018. Tapaustutkimus: Konfliktitietoisuuden ja sovittelun
opettaminen suomalaisessa yläkoulussa. Pro-Gradu -tutkielma. Jyväskylän
yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 89 sivua.
HundrED on suomalainen koulutusalan voittoa tavoittelematon järjestö, jonka
tarkoituksena on etsiä ja jakaa tulevaisuuden koulutusinnovaatioita ja pyrkiä
muuttamaan maailmaa koulutusta muuttamalla. Crisis Management Initiative
(CMI) laati yhdessä HundrEDin kanssa materiaalipaketin, jonka erilaisten
harjoitusten avulla yläkouluissa ja lukioissa voidaan opettaa konfliktinratkaisuja
sovittelutaitoja.
Kokeilun tavoitteena on edistää neutraalia ja faktoihin keskittyvää
keskustelua ja tutkia syitä ja seurauksia konfliktien takana. Lisäksi tavoitteena
on parantaa oppilaiden konfliktinratkaisu- ja sovittelutaitoja ja saada
konfliktinratkaisutaidosta kansalaistaito.
Tässä tutkimuksessa selvitän kuinka konfliktinratkaisutaitoja voidaan
opettaa koulussa. Tutkimus on etnografinen tapaustutkimus, jossa seuraan
oppilaiden ajattelun prosesseja ja muutoksia asenteissa ja käyttäytymisessä
CMI:n opetusmateriaalin harjoituksia tehdessä. Lisäksi tutkin opettajan ja
oppilaiden kokemuksia konfliktitietoisuustunneista.
Oppilaat tutustuvat varhain konflikteihin ja tulevat kohtaamaan niitä
koko elämänsä ajan. Tietoisuus ja taidot erimielisyyksien ratkaisemista
rakentavasti auttaa paitsi henkilökohtaisessa elämässä, myös auttaa oppilaita
kasvamaan tiedostaviksi tulevaisuuden kansalaisiksi, jotka voivat jakaa
osaamisensa muun maailman kanssa.
Asiasanat: konflikti, koulu, sovittelu, globaalikasvatus, oppiminen | fi |
dc.description.abstract | ABSTRACT
Salminen, Tanja. 2016. A case study: Teaching conflict solving and peace
mediation in a Finnish lower secondary school. Master’s thesis, department
of education. University of Jyväskylä. Department of teacher education. 89
pages.
HundrED is a non-profit organization dedicated to improve the quality of
teaching in the future both in Finland and abroad. In one of the HundrED
experiments, Crisis Management Initiative (CMI) created a learning package for
educators for teaching mediation skills in schools. The goal of the package is to
offer a variety of exercises and materials for conflict resolution. The content of
the material package is then launched in practice and spread to schools.
The goal of the experiment is to further neutral and fact-based
conversation and examine the reasons and consequences behind the conflicts.
Moreover, the initiative will focus on enhancing pupils conflict solving and
mediation skills, aiming for these skills to be basic civics. Mediation starts by
trying to understand the phenomena, after which the reconciliation can start.
In this study I investigate how conflict awareness and mediation skills are
constructed and experienced in the school context. This ethnographic case
study investigates the pupils’ thinking processes and changes in behavior and
attitudes during the process of using the learning materials created by the CMI.
Students will come across conflicts early on and continue facing them
throughout their lives. Having the knowledge on how to act on disagreements
in a constructive way is not only crucial for their personal lives, but will
hopefully educate conscious future citizens that are able to share the knowledge
with the world.
Keywords: conflict, school, mediation, global education, learning | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (108 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | konflikti | |
dc.subject.other | koulu | |
dc.subject.other | sovittelu | |
dc.subject.other | globaalikasvatus | |
dc.subject.other | oppiminen | |
dc.subject.other | conflict | |
dc.subject.other | school | |
dc.subject.other | mediation | |
dc.subject.other | global education | |
dc.subject.other | learning | |
dc.title | A case study : teaching conflict awareness in a Finnish lower secondary school | |
dc.title.alternative | Teaching conflict awareness in a Finnish lower secondary school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805142557 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-05-14T09:11:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | konfliktit | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | sovittelu | |
dc.subject.yso | globaalikasvatus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |