Show simple item record

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.authorSalminen, Tanja
dc.date.accessioned2018-05-14T09:11:42Z
dc.date.available2018-05-14T09:11:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1870331
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57957
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Salminen, Tanja. 2018. Tapaustutkimus: Konfliktitietoisuuden ja sovittelun opettaminen suomalaisessa yläkoulussa. Pro-Gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 89 sivua. HundrED on suomalainen koulutusalan voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tarkoituksena on etsiä ja jakaa tulevaisuuden koulutusinnovaatioita ja pyrkiä muuttamaan maailmaa koulutusta muuttamalla. Crisis Management Initiative (CMI) laati yhdessä HundrEDin kanssa materiaalipaketin, jonka erilaisten harjoitusten avulla yläkouluissa ja lukioissa voidaan opettaa konfliktinratkaisuja sovittelutaitoja. Kokeilun tavoitteena on edistää neutraalia ja faktoihin keskittyvää keskustelua ja tutkia syitä ja seurauksia konfliktien takana. Lisäksi tavoitteena on parantaa oppilaiden konfliktinratkaisu- ja sovittelutaitoja ja saada konfliktinratkaisutaidosta kansalaistaito. Tässä tutkimuksessa selvitän kuinka konfliktinratkaisutaitoja voidaan opettaa koulussa. Tutkimus on etnografinen tapaustutkimus, jossa seuraan oppilaiden ajattelun prosesseja ja muutoksia asenteissa ja käyttäytymisessä CMI:n opetusmateriaalin harjoituksia tehdessä. Lisäksi tutkin opettajan ja oppilaiden kokemuksia konfliktitietoisuustunneista. Oppilaat tutustuvat varhain konflikteihin ja tulevat kohtaamaan niitä koko elämänsä ajan. Tietoisuus ja taidot erimielisyyksien ratkaisemista rakentavasti auttaa paitsi henkilökohtaisessa elämässä, myös auttaa oppilaita kasvamaan tiedostaviksi tulevaisuuden kansalaisiksi, jotka voivat jakaa osaamisensa muun maailman kanssa. Asiasanat: konflikti, koulu, sovittelu, globaalikasvatus, oppiminenfi
dc.description.abstractABSTRACT Salminen, Tanja. 2016. A case study: Teaching conflict solving and peace mediation in a Finnish lower secondary school. Master’s thesis, department of education. University of Jyväskylä. Department of teacher education. 89 pages. HundrED is a non-profit organization dedicated to improve the quality of teaching in the future both in Finland and abroad. In one of the HundrED experiments, Crisis Management Initiative (CMI) created a learning package for educators for teaching mediation skills in schools. The goal of the package is to offer a variety of exercises and materials for conflict resolution. The content of the material package is then launched in practice and spread to schools. The goal of the experiment is to further neutral and fact-based conversation and examine the reasons and consequences behind the conflicts. Moreover, the initiative will focus on enhancing pupils conflict solving and mediation skills, aiming for these skills to be basic civics. Mediation starts by trying to understand the phenomena, after which the reconciliation can start. In this study I investigate how conflict awareness and mediation skills are constructed and experienced in the school context. This ethnographic case study investigates the pupils’ thinking processes and changes in behavior and attitudes during the process of using the learning materials created by the CMI. Students will come across conflicts early on and continue facing them throughout their lives. Having the knowledge on how to act on disagreements in a constructive way is not only crucial for their personal lives, but will hopefully educate conscious future citizens that are able to share the knowledge with the world. Keywords: conflict, school, mediation, global education, learningen
dc.format.extent1 verkkoaineisto (108 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkonflikti
dc.subject.otherkoulu
dc.subject.othersovittelu
dc.subject.otherglobaalikasvatus
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.otherconflict
dc.subject.otherschool
dc.subject.othermediation
dc.subject.otherglobal education
dc.subject.otherlearning
dc.titleA case study : teaching conflict awareness in a Finnish lower secondary school
dc.title.alternativeTeaching conflict awareness in a Finnish lower secondary school
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805142557
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-05-14T09:11:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysosovittelu
dc.subject.ysoglobaalikasvatus
dc.subject.ysooppiminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record