Märchen in DaF-Unterricht : Ein Unterrichtspaket
Tämä kandidaatintutkielma on opetuspaketti saksan opiskeluun suomalaisen alakoulun viidennelle luokalle, eli oppilaille, jotka ovat juuri aloittaneet saksan opiskelun. Opetuspaketin perustana toimivat sadut ja niiden suuri potentiaali alakoulun opetuskäytössä, jota kuitenkaan suomalaiset saksan kielen oppikirjat eivät tarpeeksi hyödynnä. Luodut tehtävät pohjautuvat Grimmin veljesten satuun Punahilkka sekä teemoihin perhe, ruumiinosat ja eläimet.
Teoriaosassa tarkastellaan satujen ominaispiirteitä, suullista perimätietoa sekä Grimmin veljesten elämää ja töitä. Myös saksaa vieraana kielenä käsitellään, sen asemaa Suomessa sekä sitä, mitä suomalainen opetussuunnitelma sanoo kirjallisten teosten käytöstä opetuksessa. Analyysiosassa pohjustetaan tehtäviä ja kerrotaan niissä karttuvista taidoista.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Funktionen und Typen des Code-Switchings im DaF-Unterricht
Munukka, Päivi (2006) -
Die interkulturelle kommunikative Kompetenz als Ziel im DaF-Unterricht : Einblicke in das Klassenzimmer
Meriläinen, Sanna (2001) -
Die Rolle des Goethe-Instituts für den DaF-Unterricht in Finnland
Luokkanen, Sanni (2015)Saksan kielellä on tärkeä asema Suomessa, sillä Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. Toiseen maailmansotaan asti saksan kieli oli ensimmäinen vieras kieli suomen ja ruotsin ohella taloudellisella ja tieteellisellä ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.