Märchen in DaF-Unterricht : Ein Unterrichtspaket
Tämä kandidaatintutkielma on opetuspaketti saksan opiskeluun suomalaisen alakoulun viidennelle luokalle, eli oppilaille, jotka ovat juuri aloittaneet saksan opiskelun. Opetuspaketin perustana toimivat sadut ja niiden suuri potentiaali alakoulun opetuskäytössä, jota kuitenkaan suomalaiset saksan kielen oppikirjat eivät tarpeeksi hyödynnä. Luodut tehtävät pohjautuvat Grimmin veljesten satuun Punahilkka sekä teemoihin perhe, ruumiinosat ja eläimet.
Teoriaosassa tarkastellaan satujen ominaispiirteitä, suullista perimätietoa sekä Grimmin veljesten elämää ja töitä. Myös saksaa vieraana kielenä käsitellään, sen asemaa Suomessa sekä sitä, mitä suomalainen opetussuunnitelma sanoo kirjallisten teosten käytöstä opetuksessa. Analyysiosassa pohjustetaan tehtäviä ja kerrotaan niissä karttuvista taidoista.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5428]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Niskanen, Meri (2021)Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Hip-Hop-Musik im DaF-Unterricht : Unterrichtspaket für die finnische gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2015)Oppilaiden motivoiminen ja motivaation ja kiinnostuksen ylläpito ovat aina olleet haastavia tehtäviä vieraiden kielten opettajille. Musiikki on hyvä keino motivoida oppilaita, mutta tämänhetkisissä saksan oppikirjoissa ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Die interkulturelle kommunikative Kompetenz als Ziel im DaF-Unterricht : Einblicke in das Klassenzimmer
Meriläinen, Sanna (2001)