Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLuoma, Eetu
dc.contributor.authorUusikylä, Päivi
dc.date.accessioned2018-05-09T11:33:35Z
dc.date.available2018-05-09T11:33:35Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1870228
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57914
dc.description.abstractLiiketoimintaprosessit ja niiden johtaminen on todettu olevan hyvin tehokas tapa johtaa liiketoimintaa. Liiketoimintaprosessien johtamisen on todettu parantavan organisaatioiden tuloksia mm. pienentämällä kustannuksia, lyhentämällä läpimenoaikoja ja parantamalla laatua. Organisaatiot eivät välttämättä havaitse tarvetta liiketoimintaprosessien muutokselle, vaikka teknologiat, asi-akkaiden vaatimukset tai markkinatilanteet muuttuvat. Liiketoimintaprosessien kehittämisestä on kuitenkin vähän käytettävissä olevaa tietoa. Tässä tutkielmassa kuvataan Lean-ajattelua liiketoimintaprosessien kehittämisen menetelmänä. Kirjallisuuden perusteella selvitettiin, mitä liiketoimintaprosesseilla, liiketoimintaprosessien johtamisella ja niiden kehittämisellä tarkoitetaan. Lisäksi perehdyttiin Lean-ajatteluun. Tutkimuksen empiriaosuudessa rakennettiin malli, jonka avulla toteutettiin kohdeorganisaatiossa liiketoimintaprosessien kehittämistä. Lean-ajattelua hyödynnettiin kohdeprosessin analysoinnissa. Tutkimusmetodina on laadullinen tapaustutkimus ja se toteutettiin IT-palveluja tuottavassa yrityksessä. Yrityksen tarjous-toimitusprosessi kuvattiin kokonaiskuvan saamiseksi ja sen prosessin yhdelle osalle toteutettiin Lean-ajatteluun pohjautuva työpaja, jossa organisaation asiantuntijat tunnistivat prosessista asiakasta, asiakkaalle arvon tuottoa sekä hukkia. Työpajan perusteella voitiin todeta, että Lean-ajattelun periaatteilla voidaan kohdeprosessia tarkastella monista eri näkökulmista ja löydetään kehittämiskohteita, kuten prosessissa oli monessa kohtaa odottelua tai vastuu tehtävästä siirtyi asiantuntijalta toiselle. Toisaalta tutkimuksen kohteena oli vain yhden organisaation yksi prosessi, joten tulokset eivät ole kovinkaan yleistettävissä. Tämä tutkielma voi toimia jatkotutkimusten lähtötietona myös muille toimialoille.fi
dc.description.abstractBusiness processes and business process management are very effective way to lead the organization. A need for change business processes are not always rec-ognized, even though technology, customer needs or market situation are changing. E.g. lower costs, shorter through put time, quality development could be reached by business process management implementation. Concrete instructions for business process development are not shown in the literature. This study tries to find out, if Lean-thinking could bring needed assistance for business process development. Business process, business process management, business process development and Lean-thinking were clarified from the literature. A business process development model was built at the empirical part of the study. Lean-thinking was used at analyzing the target process. This study was qualitative case study and the empirical part was executed in the organization which provides IT services. The whole process from offer to delivery was modelled to get understanding of the present state. Lean-thinking analysis was executed for one process by focus group. Focus group consisted specialists of every role of the target process. Specialists analyzed the process by seeking customer, value for the customer and waste. The target process is observed from various point of views by following Lean-thinking. Lean-thinking principles could be used for finding development targets of the process. The case study was executed for only one process in one organization therefore results of this study are not generalizable. However found results could be used for further research e.g. in another sector.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (63 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherliiketoimintaprosessi
dc.subject.otherliiketoimintaprossien johtaminen
dc.subject.otherliiketoimin-taprosessien kehittäminen
dc.subject.otherLean-ajattelu
dc.subject.otherhukka
dc.titleLiiketoimintaprosessien kehittäminen Lean-ajattelua soveltamalla : tapaustutkimus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805092514
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2018-05-09T11:33:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliiketoimintaprosessit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysolean-ajattelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot