Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.authorHakulinen, Paula
dc.date.accessioned2018-05-07T17:32:57Z
dc.date.available2018-05-07T17:32:57Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1870021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57873
dc.description.abstractTutkielmassa selvitettiin luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteyttä seitsemäsluokkalaisten matematiikan ja äidinkielen motivaatioon. Aineistona käytettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksessa 7. luokalla kerättyjä oppilaiden (n = 775) motivaatiokyselyjä sekä videoituja matematiikan (n = 67) ja äidinkielen (n = 91) oppitunteja, joista arvioitiin luokkahuonevuorovaikutuksen laatua CLASS-S-menetelmällä. Motivaation arviointi kohdentui oppilaiden arvostukseen koskien oppiaineen koettua tärkeyttä, kiinnostusta ja hyödyllisyyttä. Luokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteyttä luokan oppilaiden keskimääräiseen motivaatioon tutkittiin regressioanalyysilla, jossa huomioitiin myös aiempi motivaatio kuudennella luokalla, vanhempien koulutustausta, luokan koko ja sukupuolijakauma. Muina analyysimenetelminä käytettiin korrelaatioanalyysiä sekä t-testiä ja varianssianalyysiä, joiden avulla tarkasteltiin sukupuolieroja sekä luokkien välisiä eroja motivaatiomuuttujissa. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ohjauksellinen tuki sekä äidinkielen tunneilla opettajan antama tunnetuki ja ryhmän organisointi olivat yhteydessä luokkien välisiin eroihin oppiaineen koetussa kiinnostavuudessa, tärkeydessä ja hyödyllisyydessä. Matematiikassa opetuksen organisointi oli positiivisesti yhteydessä koettuun hyödyllisyyteen, kun taas äidinkielessä ohjauksellinen tuki oli negatiivisesti yhteydessä koettuun hyödyllisyyteen. Tutkimuksessa löydettiin myös eroja tyttöjen ja poikien välillä matematiikan ja äidinkielen motivaatiossa. Tulokset viittaavat siihen, että laadukas luokkahuonevuorovaikutus edistää oppilaiden motivaatiota yläkoulussa niin äidinkielessä kuin matematiikassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherCLASS-S
dc.titleLuokkahuonevuorovaikutuksen laadun yhteys matematiikan ja äidinkielen motivaatioon 7. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805072489
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-05-07T17:32:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokkaopetus
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot