Opetusmateriaalien tekijänoikeudet digitaalisissa oppimisalustoissa
Opetusmateriaalit digitalisoituvat yhä enemmän ja enemmän. Myös digitaalisten oppimisalustojen käyttö yleistyy. Tämän digitalisoitumisen myötä tekijänoikeuksien rooli on murroksessa. Vaikka tekijänoikeuslaki on sama riippumatta materiaalin muodosta, on digitaalisen materiaalin ja oppimisalustojen käyttö tuomassa haasteita myös tekijänoikeudelliseen näkökulmaan. Digitaalisissa oppimisalustoissa opetusmateriaali on yhä enemmän yhteiskäytössä. Yhteiskäytössä alkuperäisen materiaalin luoja tai luojat ovat tekijänoikeuden omistajia, mutta voivatko muut opetusmateriaalin käyttäjät käyttää tai muokata alkuperäistä materiaalia? Olisiko yhteiskäytössä olevan opetusmateriaalin tekijänoikeudet syytä järjestää niin, että ne olisivat koulutuksen järjestäjän hallussa? Tällä kyselytutkimuksella selvitetään opetushenkilöstön tekijänoikeudellista asioiden tietämystä sekä suhtautumista tekijänoikeudellisiin kysymyksiin. Samalla selvitetään koulutuksen järjestäjien sekä ammattiliiton (Opettajien ammattiliitto OAJ) suhtautumista samoihin kysymyksiin.
...
Teaching materials goes more and more digital. Also the use of digital learning platforms becomes more common. Along this digitalisation trend, the role of copyrights is changing. Even though the Copyright Act is independent of the form of material, the use of digital teaching material and learning platforms is bringing challenges also to the copyright point of view. In digital learning platforms the teaching material is more and more in common use. In common use the creator or creators of the original material are owners of the copyright, but can other users of the teaching material use or modify the original material? Should the copyrights of the common teaching material be arranged in such a way, that they would be in the possession of the organiser of the education? With this survey the the knowledge of copyright matters and attitude to the copyright questions is clarified. At the same time the attitude of the organisers of the teaching and of the trade union (Trade Union of Education in Finland, OAJ) to the same questions is clarified.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Design Principles of Collaborative Learning Space Connecting Teachers and Refugee Children : A Design Science Research Study
Nurhas, Irawan; Boutouil, Moussa; Geisler, Stefan; Pawlowski, Jan (IATED Academy, 2020)Learning the German language is one of the most critical challenges for refugee children in Germany. It is a prerequisite to allow communication and integration into the educational system. To solve the underlying problem, ... -
Sähköinen oppimisympäristö ja e-oppikirja opetuksessa : kokemuksia ja mahdollisuuksia
Dufva, Marika (2014)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten sähköistä oppimisympäristöä ja oppimateriaalia (erityisesti Peda.net:in oppimisympäristöä ja e-Opin oppikirjoja) käytetään opetuksessa, hyödynnetäänkö näiden tarjoamia uusia ... -
Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt
Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Suomea sukulaisille: Maticsák Sándor & Anna Tarvainen 2002. Finn Nyelv
Laihonen, Petteri (2002)Kirja-arvio Sándor, Maticsák & Tarvainen, Anna : Finn nyelv -
Differenzierung beim Inquiry-based Learning im naturwissenschaftlichen Unterricht : Ein Differenzierungstool für das Experimentieren im Sinne des Forschenden Lernens
Baur, Armin; Baumgartner-Hirscher, Natalie; Lehtinen, Antti; Neudecker, Caroline; Nieminen, Pasi; Papaevripidou, Marios; Rohrmann, Susanne; Schiffl, Iris; Schuknecht, Martina; Virtbauermehr, Lisa; Xenofontos, Nikoletta (Verlagsgruppe Beltz, 2022)Differenzierung ist ein wichtiges Unterrichtsprinzip. Konzepte zur Leistungsdifferenzierung existieren jedoch hauptsächlich für inhaltliche Kompetenzen, Lesen, Schreiben und mathematische Kompetenzen. Differenzierung in ...