Äikkähän on oppiaine, joka syleilee maailmaa : äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien käsityksiä globaalikasvatuksesta ja sen toteuttamisesta
Tutkimuksessani olen selvittänyt yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä globaalikasvatuksesta ilmiönä sekä sen toteuttamisesta osana äidinkielen ja kirjallisuuden oppiainetta. Tutkimuksen aineisto on kerätty kolmelta vuosina 2013–2015 valmistuneelta opettajalta teemahaastatteluin. Teoreettisen viitekehyksen tälle tutkimukselle muodostavat globaalikasvatuksen käsite sekä fenomenografia analyysimenetelmänä. Sidon tutkimukseni myös perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Pyrkimykseni oli selvittää, onko globaalikasvatuksen käsite opettajille entuudestaan tuttu ja miten he sen ymmärtävät. Myös opettajien näkemykset globaalikasvatuksen ja äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen rajapinnoista nousivat tutkimukseni yhdeksi painopisteeksi. Lisäksi selvitin opettajien näkemyksiä ja kokemuksia konkreettisista työtavoista, joilla käsitellä globaaleja teemoja äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen puitteissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että, opettajat ovat epävarmoja termistä globaalikasvatus, mutta ymmärtävät ilmiön sen alle lukeutuvien teemojen kautta sekä oppilaan ja maailman välisen suhteen vahvistamisena. Globaalikasvatus nähdään hyödyllisenä välineenä äidinkielen ja kirjallisuuden sisältöjen käsittelyssä. Se liitetään myös vahvasti kouluarkeen ja kouluissa näkyvään monikulttuurisuuteen. Opettajien käsitys globaalikasvatuksen toteuttamisesta rakentuu näkemykselle globaalikasvatuksen ja äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineen sisältöjen lukuisista yhtymäkohdista. Erityisesti äidinkielen oppiaineen sisältöihin sopivat opettajien mielestä kulttuurikasvatuksen, rinnakkaiselon, tasa-arvo- ja ihmisoikeuskasvatuksen sekä vaikuttamisen ja argumentaation teemat. Näiden teemojen käsittelyssä painottuvat erityisesti keskustelut sekä erilaiset tekstit, joita hyödynnetään keskustelujen tukena ja taustana. Myös kirjallisuus ja kirjoittaminen sekä argumentaatio ovat tavanomaisia käsittelytapoja. Globaalikasvatus mielletään osaksi arkea ja koulun toimintakulttuuria. Opettajat näkevät itsellään suuren vastuun globaalien teemojen käsittelyssä, toisaalta teemat nousevat esiin myös opettajan suunnittelematta. Näille tilanteille ja keskusteluille opettajat haluavat olla herkkiä ja antaa tilaa. Monialaiset projektit ovat opettajien käsitysten mukaan yksi globaalikasvatuksen toteuttamisen kulmakivistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sillä olisi annettavaa, jos sille olisi aikaa antaa tilaisuus" : äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä draamasta opetus- ja kasvatustyössä
Reijonen, Salla (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia tulkintarepertuaareja ja opettajapositioita äidinkielen ja kirjallisuuden opettajat ottavat suhteessa draamakasvatukseen eli draamaan. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta tutkimus ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajien kokemuksia ja näkemyksiä etäopetuksesta : miten etäopetus on vaikuttanut oppiaineen opettamiseen?
Lipsanen, Eliisa (2022)Tutkielman aiheena on yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden -oppiaineen etäopetus. Tutkimuksessa tarkastelin oppiaineen aineenopettajien subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä siitä, miten etäopetus on vaikuttanut ... -
Kirjallisuuskäsitys ja kirjallisuuden kaanon lukion äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasarjassa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus
Koistinen, Susanna (2014)Tutkielmassa tarkastellaan äidinkielen ja kirjallisuuden lukion oppikirjasarjan Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus kirjallisuuskäsitystä ja esitellyn kirjallisuuden suhdetta kirjallisuuden kaanoniin. Kirjallisuuslausumia ... -
Kirjoittamisen diskurssit lukion äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelman perusteissa ja äidinkielen ylioppilaskokeen määräyksissä
Erra, Satu; Svinhufvud, Kimmo (Kotikielen Seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.