Show simple item record

dc.contributor.advisorHakala, Juha
dc.contributor.authorJäntti, Ilkka
dc.date.accessioned2018-05-02T19:46:13Z
dc.date.available2018-05-02T19:46:13Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1869682
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57818
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoitus on tarkastella opettajana vähintään viisi vuotta toimineiden jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvän valmentajuuden elementeistä. Lisäksi tavoitteena on nostaa näkemysten pohjalta pohdittavaksi opettajuuden anteja valmennustyöhön ja päinvastoin, sekä aikuisten valmentamisen kasvatuksellisuus. Tutkielma on laadullinen ja sen tutkimusote on narratiivinen.Tutkimuksen aineisto perustuu viiteen haastatteluun. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Suomalaisen valmennusosaamisen malli. Tutkielmassa on käytetty sekä narratiivista analyysiä, että narratiivien analyysia. Tulosten perusteella suomalainen opettajana toiminut jalkapallovalmentaja painottaa kokonaisvaltaisen valmentamisen tärkeyttä nähden ihmistuntemuksen, pedagogiset taidot sekä toimivan vuorovaikutuksen onnistuneen valmennusprosessin elementteinä. Jokaiseen yksilöön on luotava luottamuksellinen suhde. Opettaja-valmentajat tiedostavat kasvatuksellisten elementtien olevan läsnä myös aikuisjoukkueita valmennettaessa ja korostavat arvojen merkitystä menestyvän joukkueen selkärankana. Menestyvien valmentajien näkemykset ovat linjassa Suomalaisen valmennusosaamisen mallin valmentajan osaamistarpeiden, sekä useiden hyvää valmentajuutta tukevien tutkittujen näkökantojen kanssa. Ohjaustyylinen toiminta, jossa painotetaan pyrkimystä ymmärtää toinen toistaan valmentajan ja yksittäisen urheilijan välillä on nykypäivää myös joukkuevalmentamisessa. Onnistuakseen työssään valmentajan ja opettajan pitää tuntea itsensä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervalmentajuus
dc.title"Se on paljon syvempi se valmentaminen kuin se, että opetatko sä oikein jonkun peliasennon." : opettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksesta
dc.title.alternativeOpettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805022432
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-05-02T19:46:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovalmennus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoohjaus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record