"Se on paljon syvempi se valmentaminen kuin se, että opetatko sä oikein jonkun peliasennon." : opettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksesta
Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella opettajana vähintään viisi vuotta toimineiden jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvän valmentajuuden elementeistä. Lisäksi tavoitteena on nostaa näkemysten pohjalta pohdittavaksi opettajuuden anteja valmennustyöhön ja päinvastoin, sekä aikuisten valmentamisen kasvatuksellisuus. Tutkielma on laadullinen ja sen tutkimusote on narratiivinen.Tutkimuksen aineisto perustuu viiteen haastatteluun. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Suomalaisen valmennusosaamisen malli. Tutkielmassa on käytetty sekä narratiivista analyysiä, että narratiivien analyysia.
Tulosten perusteella suomalainen opettajana toiminut jalkapallovalmentaja painottaa kokonaisvaltaisen valmentamisen tärkeyttä nähden ihmistuntemuksen, pedagogiset taidot sekä toimivan vuorovaikutuksen onnistuneen valmennusprosessin elementteinä. Jokaiseen yksilöön on luotava luottamuksellinen suhde. Opettaja-valmentajat tiedostavat kasvatuksellisten elementtien olevan läsnä myös aikuisjoukkueita valmennettaessa ja korostavat arvojen merkitystä menestyvän joukkueen selkärankana.
Menestyvien valmentajien näkemykset ovat linjassa Suomalaisen valmennusosaamisen mallin valmentajan osaamistarpeiden, sekä useiden hyvää valmentajuutta tukevien tutkittujen näkökantojen kanssa. Ohjaustyylinen toiminta, jossa painotetaan pyrkimystä ymmärtää toinen toistaan valmentajan ja yksittäisen urheilijan välillä on nykypäivää myös joukkuevalmentamisessa. Onnistuakseen työssään valmentajan ja opettajan pitää tuntea itsensä.
...
Alternative title
Opettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksestaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29574]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opas ohjattua opetusharjoittelua ohjaavalle opettajalle
Mouhu, Heidi; Kurttila, Pasi (Jyväskylän yliopisto; eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2023)Yliopistojen harjoittelukoulut, Norssit, ovat opettajankoulutuksen ytimessä, sillä niissä toteutuvat ohjatut opetusharjoittelut mahdollistavat opettajaksi opiskeleville opettajan työn harjoittelemisen autenttisessa ... -
Ohjaajien näkemyksiä verkkoyhteisöpalvelujen eettisestä käytöstä
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2020) -
Vertaistyönohjauksen käsikirja
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (2022)Opettajuus on tarina, jonka ensi lehdillä on merkitystä -eikä ainoastaan opettajuus, sillä induktiovaiheeseen panostaminen voidaan tutkimusten valossa nähdä merkityksellisenä sekä yksilön ammatillisen kehittymisen että ... -
"Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön
Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ... -
Valmennustyössä toimivien henkilöiden kokemuksia työn edellyttämästä osaamisesta ja osaamistarpeiden muutoksista
Eerola, Susanna (2024)Tämän tutkielman tavoitteena oli kartoittaa työpajoilla työskentelevien henkilöiden näkemyksiä omasta osaamisestaan ja osaamistarpeistaan sekä tarkastella, millaisia muutoksia he ovat havainneet ohjaustyössä tapahtuneen ...