dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Jäntti, Ilkka | |
dc.date.accessioned | 2018-05-02T19:46:13Z | |
dc.date.available | 2018-05-02T19:46:13Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869682 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57818 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella opettajana vähintään viisi vuotta toimineiden jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvän valmentajuuden elementeistä. Lisäksi tavoitteena on nostaa näkemysten pohjalta pohdittavaksi opettajuuden anteja valmennustyöhön ja päinvastoin, sekä aikuisten valmentamisen kasvatuksellisuus. Tutkielma on laadullinen ja sen tutkimusote on narratiivinen.Tutkimuksen aineisto perustuu viiteen haastatteluun. Teoreettisena viitekehyksenä toimii Suomalaisen valmennusosaamisen malli. Tutkielmassa on käytetty sekä narratiivista analyysiä, että narratiivien analyysia.
Tulosten perusteella suomalainen opettajana toiminut jalkapallovalmentaja painottaa kokonaisvaltaisen valmentamisen tärkeyttä nähden ihmistuntemuksen, pedagogiset taidot sekä toimivan vuorovaikutuksen onnistuneen valmennusprosessin elementteinä. Jokaiseen yksilöön on luotava luottamuksellinen suhde. Opettaja-valmentajat tiedostavat kasvatuksellisten elementtien olevan läsnä myös aikuisjoukkueita valmennettaessa ja korostavat arvojen merkitystä menestyvän joukkueen selkärankana.
Menestyvien valmentajien näkemykset ovat linjassa Suomalaisen valmennusosaamisen mallin valmentajan osaamistarpeiden, sekä useiden hyvää valmentajuutta tukevien tutkittujen näkökantojen kanssa. Ohjaustyylinen toiminta, jossa painotetaan pyrkimystä ymmärtää toinen toistaan valmentajan ja yksittäisen urheilijan välillä on nykypäivää myös joukkuevalmentamisessa. Onnistuakseen työssään valmentajan ja opettajan pitää tuntea itsensä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | valmentajuus | |
dc.title | "Se on paljon syvempi se valmentaminen kuin se, että opetatko sä oikein jonkun peliasennon." : opettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksesta | |
dc.title.alternative | Opettajataustaisten jalkapallovalmentajien näkemyksiä hyvästä valmennuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805022432 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-05-02T19:46:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | valmennus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |