"Jos emme me jotain ymmärrä, niin ei ole meidän asiamme sitä tuomita." : argumentaation vahvistamisen keinot translaki-aloitteiden käsittelyssä
Tutkimuksessani selvitän, minkälaisia retorisia keinoja kansanedustajat ja ministerit käyttävät translain uudistamista koskevissa keskusteluissa eduskunnassa. Keskustelu translain uudistamisesta on ollut viime vuosien aikana vilkasta, ja puolustavien ja vastustavien tahojen argumentaatio kirjavaa. Niinpä kiinnostuinkin tarkastelemaan, minkälaisia argumentaation vahvistamisen keinoja puheenvuoroissa todella käytetäänkään. Tutkimus on sekä ajankohtainen että yhteiskunnallisesti merkitsevä. Julkisen keskustelun ja sen argumentaation tarkasteleminen auttaa ymmärtämään ilmiöitä ja huomaamaan, millä tavoin ihmiset pyrkivät vaikuttamaan toisiinsa. Tutkimuskysymykseni ovat: Minkälaisia retorisia keinoja puheenvuoroissa esiintyy? Miten puhujan oma kanta vaikuttaa siihen, minkälaisia retorisia keinoja hän käyttää?
Tutkimukseni taustana olen käyttänyt Chaïm Perelmanin (1996) argumentaatioteoriaa ja metodinani Arja Jokisen (1999) artikkelissaan esittelemiä retorisia keinoja. Aineistoni koostuu eduskunnan pöytäkirjoista, joista kaksi on täysistuntojen pöytäkirjoja ja kaksi hallituksen kyselytunnin pöytäkirjoja. Näissä pöytäkirjoissa kansanedustajien puoltavia puheenvuoroja on yhteensä kaksikymmentä, vastustavia viisi ja neutraaleja kuusi. Pöytäkirjat ovat peräisin vuosilta 2015, 2016, 2017 j a 2018. Rajasin aineistoni translaki-keskutelusta käytyihin pöytäkirjoihin, joita ei toistaiseksi ole enempää kuin neljä. Aineistoni ulkopuolelle jätin ne pöytäkirjat, joissa translain käsitteleminen ei ole keskiössä.
Tulokseni osoittavat, että puoltavien ja vastustavien puheenvuorojen retoriikka eroaa ennen kaikkea siten, että vastustavissa puhenvuoroissa käytetään enemmän hyökkäävää retoriikkaa ja puoltavissa puolustavaa retoriikkaa.. Sekä puoltavissa että vastustavissa puheenvuoroissa käytettiin retorisia keinoja monipuolisesti. Lisäksi esitettyyn argumenttiin keskittyvät retoriset keinot ovat sekä vastustavissa että puoltavissa puheenvuoroissa keskimäärin suositumpia. Puoltavat puheenvuorot kuitenkin suosivat retorisista keinoista esimerkiksi liittoutumisasteen säätelyä, asiantuntijalausunnoilla tai konsensuksella vahvistamista sekä kolmen listaa. Vastustavissa puheenvuoroissa taas käytetään oletettuun vasta-argumenttiin varautumista sekä esimerkkejä ja erilaisia rinnastukia huomattavasti enemmän.
Koska aineistoni on suhteellisen suppea ja siinä esiintyy vastuatavia puheenvuoroja huomattavasti puoltavia puheenvuoroja vähemmän, ei täydellistä tarkastelua retorisiin valintoihin johtavista syistä pystytä tekemään. Olisikin mielenkiintoista tuottaa vastaavanlainen tutkimus laajemmalla aineistolla, joka antaisi mahdollisuuden perusteellisempaan tulkintaan ja syiden tarkasteluun. Retoristen keinojen tarkasteleminen auttaa ymmärtämään yhteiskunnallisia ilmiöitä ja niiden vaikuttavuutta perinpohjaisesti. Yhteiskunnallisessa keskustelussa pyritään jatkuvasti vaikuttamaan muihin ihmisiin erilaisin tavoin, joiden ymmärtäminen on tärkeää.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sylviasta, Sylvialle, Sylviana : retoriikka ja merkityksenmuodostus osoitteessa www.sylviaplathforum.com
Rohas, Eeva (University of Jyväskylä, 2016)This study explores the writings of Sylvia Plath Forum, a discussion forum in the Internet that was launched in 1998. Using Norman Fairclough’s critical discourse analysis, Chaïm Perelman’s theory of argumentation, ... -
"Ketunhäntä kainalossa" : kansanedustajien retoriset keinot Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitekeskustelussa 2013
Viljanen, Juuli (2019)Tutkielmassa tarkastellaan Suomen eduskunnan täysistuntokeskusteluja Turkistarhaton Suomi-kansalaisaloitteesta vuonna 2013. Kyseinen kansalaisaloite oli ensimmäinen eduskunnan käsittelyyn päätynyt kansalaisaloite. Tutkimuksen ... -
Välttämätön uudistus vai elämästä vieraantunut laki : kansanedustajien retoriset keinot oppivelvollisuuden laajentamista koskevassa eduskuntakeskustelussa
Laitinen, Juuso (2023)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen eduskunnan täysistuntokeskustelua hallituksen esityksestä HE 173/2020 vp. Kyseessä on hallituksen esitys eduskunnalle oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. ... -
Viisiportaisen menetelmän kehittäminen kuvallis-tekstuaalisen argumentaation analysoimiseksi pragma-dialektisessa viitekehyksessä : esimerkkianalyyseinä kolme Oikeutta Eläimille -järjestön Facebook-tilapäivitystä
Lehtonen, Juha (2016)Kuvallis-tekstuaalinen argumentaatio on kommunikoitu osin kuvien ja osin tekstin avulla. Tässä pro gradu-tutkielmassa tehtävänäni on selvittää, miten kuvallis-tekstuaalista argumentaatiota voidaan analysoida systemaattisesti ... -
Tekijänoikeuslaki eduskunnan käsittelyssä : digitaalisten oikeuksien hallinnan teknologiat päätöksenteon kohteena
Maanselkä, Asmo (2007)Tässä tutkielmassa tarkastellaan digitaalisten oikeuksien hallinnan teknologioita eduskunnan päätöksenteon kohteena. Tutkimusongelmina selvitän ensiksi kuluttajan ja tuottajan intressejä digitaalisten oikeuksien hallinnan ...